خلاصه ماشینی:
"نظریهی ایرانی-ایرانی فصل دوم؛ذو القرنین در قرآن نگارنده در این فصل،پس از آوردنآیات 98-83 سورهی کهف در موردتبیین مصداق شخصیت قرآنی ذو القرنینبرآمده و تلاش کردهاند و او را به یکی ازشخصیتهای تاریخی انطباق دهند با سهپرسش اصلی مواجه دانسته است: 1.
سدی که ذو القرنین برای جلوگیریاز تجاوز قوم یأجوج و مأجوج ساخت درکجا واقع شده است؟ فصل سوم؛نظریهی یونانی-ایرانی در این فصل دیدگاهها و روایتهای آندسته از مورخان و محققانی مورد بررسیقرار گرفته است که اسکندر مقدونی،فرزندفلیپ یونانی،را ذو القرنین قلمداد کردهاند.
ابتدا طاهر رضوی در کتاب«پارسیان اهلکتابند»آن را بیان کرده و نگارنده به بررسینظریهی فوق پرداخته و سپس مطرح نمودهکه در بیشتر گزارشهایی که از دورانهخامنشی در آثار تاریخنگاران دوراناسلامی منعکس شده به دلیل شناختضعیف آنها از سلسلهی هخامنشی،این دوره را با پادشاهان کیانی مخلوط وهمانندسازی کردهاند به نظر وی تنها برخیاز مورخان اسلامی در این باره تا حدی متمایزهستند و نام واقعی پادشاهان هخامنشیرا میشناختند مانند یعقوبی،دینوری،مسعودی،حمزه اصفهانی،ابو ریحان وابن بلخی."