خلاصه ماشینی:
"دیوید لایون،پسامدرنیته،ترجمۀ محسن حکیمی،تهران:نشر آشیان،1383،ص 137 زبان نقطۀ کانونی پستمدرن مرتضی روحانی *آشکار است که برای شناخت امر تابعی بایدمسئلۀ اصلی را شناخت و این همان قصۀ مدرنیسمو پستمدرنیسم است؛بنابراین برای ورود به بحثپستمدرنیسم تلاش شده است ماهیت مدرنیسم تبیینشود.
اما برای ورود به اندیشۀ پستمدرن باید نخستبه دو نکتۀ زیر توجه کرد:1-پسوند ایسم (msi) در پستمدرنیسم مربوط به واژۀ مدرن است و نهپست (tsoP) ؛بنابراین باید توجه کرد که اندیشمندانپستمدرن به دنبال براندازی مدرنیته نیستند،بلکه نقدآنها بیشتر نقدی رو به جلوست و نه نقد بنیان برافکنانه.
باید توجه کرد که پستمدرنیسم در کاربرد نخستش بهمعنای ترکیب سنت و مدرنیته به کار میرفت؛به اینشکل که برای مثال بناهای جدید را با مصالح قدیمییا طرحهای قدیمی را با مصالح جدید میساختند،امادر کاربرد فلسفی متأخرش اصلا به این معنا نبوده است.
از سوی دیگرفمینیستهای فلسفی را نیز میتوان در این میانمشاهده کرد که همصدا با جریان پستمدرنیسم اندیشۀخود را گسترش داده و به نقد مدرنیته و عقلانیت آندست زدهاند."