خلاصه ماشینی:
"شکست شورش رمانتیک دانشجویان چپگرا و روشنفکران حامیآنها در مقابل دستگاه دولت و به یک معنا،«کلیت جامعه»درمی 1968 م،افزون برپیامدهای گوناگون فکری و اجتماعیاش،این پیامد را نیز به دنبال داشت که توجه بسیاری از اهالی نظررا به نسبت میان دانش و جهان عینی یا گفتمان و قدرت جلبکرد.
از نظر دریفوس و رابینو دو دلیل سبب شکست روشدیرینهشناسی شد؛نخست اینکه در دیرینهشناسی چنین به نظرمیآمد که گفتمان نظامی خودبنیاد است،در این صورت قدرتتعیینکنندگی منتسب به نظامها گفتمانی فهمناشدنی است وتأثیر نهادهای اجتماعی را نیز فهمناپذیر میسازد.
در واقع معلولیاست که علتی برای آن وجود ندارد؛دوم اینکه فوکو تا آنجاییکه دیرینهشناسی را به خودی خود هدف تلقی میکند،امکانایجاد ارتباط میان تحلیلهای نقادانه و علایق اجتماعی خودشرا منتفی میسازد.
در واقع ما در اینجا با«بههم چفت و بست پیدا کردن مجموعهای از کنشهای گفتمانی بانهادها و اعمال غیرگفتمانی(که حوزۀ ق درت را شکل میدهند)»روبهروییم؛برای مثال فوکو به نسبت میان توسعۀ دانش آماربا شکلگیری دولت مدرن،یا پزشکی نوین با پیدایش نهادبیمارستان(کلینیک)اشاره کرده است."