خلاصه ماشینی:
"در شعر خاقانیاست که با نخستیننشانههای بینیازی وپایمردی روبهرو میشویمکه در مردانگی و دردآگهیاو ریشه دارد؛او در شکوههایشبه فرار به سوی خواص وفامیاندیشد؛فراری که باید به دل رخدهد،و در این پرده،از اسرار زمینزمانۀ خویش هم پرده برمیدرد: {Sبه دل در خواص وفا میگریزم/#به جان،زین خراس2فشامیگریزم/#-چو باز ار چه سرکوچکم،دل بزرگم/#نخواهم کلهوزقبا میگریزم/#درخت وفا را کنونبرگریز است/#از این برگریز وفاS}(به تصویر صفحه مراجعه شود) {Sمیگریزم/#گه از سایۀ غیر،سر میرهانم/#گه از خود چو سایهجدا میگریزمS}خلاف آمد عادت شعر این بزرگمرد شاعران دوران خویش رادر یک شاهد دیگر،که نشانهای از عبور از جبریگری عصر درساحت تفکر و شکستن این پرده از سنگینی جهل است تماشامیکنیم و میگذریم: {Sخلوتی کز فقرسازی،خیمه مهدی شناس/#زحمتی کز خلقبینی،موکب دجال دان/#شش جهت یا جوج بگرفت،ای سکندرالغیاث/#هفت کشور دیوبسند،ای سلیمان الامانS}همین نشانهها،البته به آهنگی روشنتر،در شعر ناصرخسروقبادیانی،که متقدم برخاقانی است،یافت میشود که او نیز سائلروشنی و جوانمردی است و سفرها و رنجها در این راه برده استکه اسطوره را ماند و داستان را،و اگرچه حقیقت را به تمام نیافت وراه به بیراهه برد،حکیمی درشتهمت است و جوانمرد،که تل اشبرای عبور از جبریگری و تن به ظلم و حماقت دادن غالب عصرخویش را در ساحت تفکر اخلاق،توأمان دارد.
حلقۀ دوم اما آنچه دربارۀ شعر و سلوک شاعران در دوران انقلاب اسلامیدر حلقۀ اول به اشاره نشان داده شد این است که حقیقت انقلاباسلامی را باید در باطن شاهنامۀ حکیم طوس،که تصویر ادبیجامعۀ شیعی در حکمت خسروانی این ملک و مملکت استجست و یافت."