خلاصه ماشینی:
"نسبت هنر و نظریه دکتر حسن بلخاری توجه اندیشمندان دردمندی چون فردید و مددپور به هایدگر اتفاقی بااز سر مشرب و مذاق و سلیقه نبوده است،بکله لازمهاش نوعی همساختیدر ادراک حقایق معرفتی بود که میتوان گفت متأثر از اندیشههای عرفانیکسانی چون ابن عربی در آنها ایجاد شده بود.
اندیشمندی که هایدگر راعریانکنندۀ ماهیت تفکر غربی میدانند و به امکان یا امتناع بازگشت«هنر بزرگ»از نظراو فکر میکند و درعینحال اندیشههای عرفانی ابن عربی در تجلی اسمای الهی را دریافتکرده و تجربههای معنوی هنر اسلامی را در اندیشههای او بازیافتهاند آشکار است که ظاهرو باطن با غیبت و حضور معنا در آثار هنری برایشان موضوعیت پیدا میکند.
نظریهپردازان هنر اسلامی دردورۀ انقلاب،بهویژه دکتر فردید از این دیدگاه نیز تأثیر پذیرفتندبدین شکل تلاش شد هنر اسلامی بر این اساس بازخوانی شود،اما همانگونه که پیش از این گفتم،گرچه این دیدگاه در دورهای بااقبال روبهرو شد،اما به دلیل آنکه لوازم ذاتی نظریه را نداشت یا بهسهولت بر آثار هنری و دورههای تاریخی هنر ما منطبق نمیشد،در حوزۀ نظری هنر ما به صورت نظریه مطرح نشد.
دربارۀ این موضوع دو نظرغالب در تاریخ فلسفۀ هنر وجود دارد که یکی از آنها دیدگاه دانتواست که میگوید نظریهها قطعا میتوانند سبب خلق آثار هنریخاص شوند.
اندیشمندان چپ نیز معتقدند که جامعه همۀ ارکانزندگی انسان را تعیین میکند؛و این همان دیدگاه اصلیکمونیستهاست،به عبارت دیگر حوزۀ چپ معتقد است هنرمندایده و نظریه دارد و بر اساس آن نظریهها به آفرینش اثر هنریدست میزند."