خلاصه ماشینی:
"بر این اساس ایدئولوژی فمینیسم نیز به منزلۀ یکی ازایدئولوژیهای عالم مدرن دارای این ویژگیها خواهد بود و بنابراینماهیت متفاوت آن را با سایر فعالیتهای زنان در همین محورهامیتوان جستجو کرد.
مهمترین وجه اختلاف فعالیتهای فمینیستی از غیرآن«موضوعیت زنانه»است و موضوعیت زنانه محصولاومانیسم و خودبنیادی زن مدرن است.
مرحوم آخوند خراسانی و شیخ عبد الله مازندرانی و میرزای نایینیبارها و بارها طی بیانیهها و نامههایی مخالفت با مشروطیت ومجلس را در حکم محاربه با حضرت ولیعصر(عج)و صاحبشریعت و دفاع از مشروطه را در حکم یاری رساندن به ایشانخواندند(برای نمونه رجوع کنید به:مذاکرات دار الشورای ملی،3جمادی الثانی 1325،روزنامه رسمی،ص 212) تنها پس از پیروزی نهضت مشروطیت و غلبه روشنفکران بود کهماهیت این جریان بر علما روشن شد.
نمیتوان از سر سادهلوحی با غرضورزیبا نادیده گرفتن تجربههایی چون حکم تحریم تنباکو،حرکتعمومی مردم در دفاع از مشروطه را در راستای تجددطلبی تحلیلکرد بر این مبنا فعالیتهای زنان را نیز نمیتوان فمینیستی خواند."