خلاصه ماشینی:
"آنگاه که«فاطمیون»در سال 358 ق وارد مصر شدند وایدئولوژی سیاسی خود را به فاطمه اطهر(ع)،دخت پیامبراعظم(ص)منتسب،و بنای حاکمیت دینی فاطمی را پایهگذاریکردند،مصریان به دلیل عشق به اهل بیت(ع)و خاندان رسولگرامی اسلام(ص)به سرعت جذب آن شدند و از پایهگذاریحاکمیت منتسب به تشیع هواداری کردند.
متون تاریخی نشان میدهد ایمان و باور قلبی مردم مصر در آغازفتح،با اعزام نمایندگان والای امیر المومنین علی(ع)به این دیار برپایۀ تشیع،محبت و عشق به خاندان اهل بیت(ع)و تلاش برایبرقراری عدالت پیریزی شده است.
گاهی هم حکومت مصر برای سرکوب کردن مخالفانخود،آنها را به همکاری با ایران متهم میکرد و ادعا مینمود کهتعدادی از فعالان شیعی مرتبط با ایران در مصر دستگیر شدهاند!اما هماکنون شیعیان این کشور در پی حوادث انقلابی و تغییراتسیاسی حاصل شده در جغرافیای سیاسی و اجتماعی مصر درفوریه سال 2011 م و علنی کردن عقاید و اندیشههای خود بهعنوان شهروندان صاحب حقوق مصری،در نظر دارند هویت حزبیشیعی خود را آشکار،و در چهارچوب فضا و قانون اساسی جدیدکشور فعالیت سیاسی کنند.
شایان توجه است مصریان از سدههای دور تاکنون دوستیاهل بیت را قلبا با خود داشتهاند،و برجنبههای مثبت،روشنو زندگیساز تشیع و میلاد ائمه تکیه و اصرار کردهاند تا جایی کهحاضرند برای میلاد حسین بن علی دهها شب مراسم جشن وشادی بگیرند،ولی حاضر نیستند برای حتی یک بار هم که شدهاست در روز عاشورا برفاجعۀ تاریخی قتل حسین گریه و زاریکنند!از این هگذر،طریقتهای گوناگون صوفیه و عرفانی زاییده،پرورش و رشد یافتهاند،اما تعداد صوفیان اصیلی که نسل به نسلاز گذشته تاکنون به نام شیعه ادامۀ عقیدها داده باشند کمتر است وبیشتر افراد اهل شریعت متشیع(شیعه شده)اند که برشمار جامعۀشیعی افزودهاند."