خلاصه ماشینی:
"بررسی گفتمان فراگیر عربی در انقلابهای عربی در یمن ما به شدت به این نظم گفتمانی نزدیکمیشویم؛یعنی اینکه هم ثورة الشباب وجود دارد وهم شعار اسقاط النظام،از سوی دیگر بلطجیه نیز وجوددارد،و این به معنای نزدیکی پیروزی است.
اگر دریکی از این سه دال خللی ایجاد شود تحرکات یمناز گفتمان یاد شده خارج میشود و چه بسا حرکتیچون مصر و تونس در برابر ما قرار نگیرد؛برای مثال(به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر علی عبد الله صالح نیروهای نظامی وفادار به خود رابا تمام قوا وارد کند،«بلطجیه»در نظم گفتمانی ما به«جنود»یا«جیش»تبدیل میشود و این به معنای آناست که حاکمیت با زبانی خشنتر از مبارک و بن علیسخن خواهد گفت،که در آن صورت اوضاع متفاوتخواهد شد.
در بحرین ثورة الشباب و بلطجیه وجود دارد و شعاراسقاط النظام نیز مطرح میشود،اما در این بیناشکالاتی هست؛نخست اینکه احزاب ثورة الشباب راتحت الشعاع قرار میدهند،این در حالی است که درمصر دیدیم احزاب باسابقهای همچون اخوان المسلمینو حزب وفد کاملا تحت نظم گفتمانی جدید عمل کردندو موفق شدند،اما در بحرین احزاب و گروهها به جایهمراهی با ثورة الشباب،انقلاب را مصادره میکنند.
آیا جوانانی هستند که انقلاب را با توجه به گردش آزاداطلاعات مدیریت کنند یا نه و آیا حاکمیتها به«بلطجیه»اکتفا میکنند یا اینکه مزدور استخدام مینمایند یا ارتشرا به حرکت وامیدارند؟ به سخن دیگر آیا شرایط استقرار گفتمان انقلاب عربیبا دال مرکزی اسقاط نظام،که به دو مفهوم ثورة الشباب وبلطجیه مفصلبندی شده است،در منطقۀ عربی دیگریفراهم است یا خیر؟ البته آنچه گفته شد فقط تفسیری گفتمانی ازحوادثی است که در کشورهای عربی رخ داده که شایدبه فهم بهتر آن کمک کند؛البته ممکن است با توجهبه اینکه هنوز دورۀ زیادی از این حوادث نمیگذرداشکالات فراوانی نیز داشته باشد."