خلاصه ماشینی:
"مجید حبیبان*-در زمان پیامبر اعظم(ص)،حکومت اسلامی از منابع درآمدی متنوعی برخوردار بود که بعضی از آنها مثل خمس و زکات،عملی عبادی به شمار میآمد که نه تنها پرداختکنندۀ آن داوطلبانه و بدون تحمل فشاری از سوی دولتمردان آن را میپرداخت.
د)زکات فطره:در هرسال در روز عید فطر،برهر مکلف واجب استدر ازای هریک از اعضای تحت تکفل خود،یک ساع-3 کیلوگرم-از آنچه را غذای اصلی برسد جوع به شمار میآید پرداخت کندو مستحب است که این زکات از قوت غالب خودشان باشد.
ممکن است تشریع وجوب زکات فطره به انضمام بالاتر بودندرصد زکات اقلام زراعی نسبت به سایر اقلام،اهمیت تأمین موادغذایی جامعه و به ویژه فقرا را نشان دهد و احتمال دارد در صدراسلام تأمین مواد غذایی،عمدهترین مسئلۀ اقتصادی جامعه بودهباشد و از اینرو شاید بتوان گفت که دولت اسلامی باید همۀ توجه وامکانات خود را برمهمترین مسئلۀ جامعه در هرزمان متمرکز کند.
5. سایر درآمدها حکومت در زمان پیامبر اعظم(ص)از منابع درآمدی دیگری همبرخوردار بود که از جملۀ آنها میتوان به کفارهها اشاره کرد،کهخود بخش عظیم و گستردهای را دربرمیگیرد؛مانند کفارۀ افطار،روزه،ترک دستورات مراسم حج،حنث نذر،قسم و عهد.
غنائم جنگی نیز درزمان پیامبر اعظم(ص)از منابع عمدۀ مالی حکومت اسلامی بودهاست،ولی نمیتوان مدعی شد که در آن زمان برای کسب درآمداز این منبع،سیاست خاص و نظمی مشخص حاکم بوده است؛زیرا مشخص نبود که کمیت و کیفیت غنیمتی که به دست خواهدآمد چقدر است و حتی با قبول علم حضرت به آینده نمیتوان آنرا الگویی برای حکومت اسلامی در سایر زمانها و مکانها دانست؛اگرچه در حوزۀ مصارف این درآمد میتوان از آن به منزلۀ الگوییمناسب استفاده کرد."