خلاصه ماشینی:
"7نکتۀ شایان توجه این است کهبا وجود مشاهدۀ رویکردهای علمی و مثبتی که در دهههایاخیر در شرقشناسی پدید آمده است هنوز هم نمونههاییاز تکرار سخنان واهی دربارۀ پیامبر(ص)در آثار آنها یافتمیشود؛برای مثال در کتابی به نام«هاجریه و تشکیل جهاناسلام»،که آن را کرون و کوک در سال 1980 م نگاشت ودانشگاه کمبریج چاپ کرد،با شدت بیشتری موضع خصمانۀسنتی شرقشناسها نسبت به نبوت پیامبر(ص)مطرح شدهاست.
نگاه اسلامشناسهای غربی به تاریخ پیامبر(ص)از نظرمبانی کلامی و نگرش تاریخی پذیرفتنی نیست،اما با اینهمه نباید انکار کرد که این آثار،به ویژه آثار جدید،معمولا ازنظر روششناسی و سیطرۀ نگاه منتقدانه نسبت به منابع واطلاعات موجود و شناخته شده،وسعت منابع مورد استفاده،شیوۀ بهرهگری از منابع و توجه به ابعاد گوناگون زندگیپیامبر(ص)دربردارندۀ نکاتی تازه و در خور تأمل است.
این گونه موارد از چشم نویسندگان مسلمان دور نماندهو در آثار آنها نقد و نقل گردیده است؛برای مثال میتوانبه بزرگنمایی کردن دربارۀ انگیزۀ اقتصادی مسلمانان درفتوحات نخستین برای به دست آوردن غنیمت اشاره کرد.
آثار مربوط به علوم در تمدن اسلامی ژان ژاک سدیو(1832 م)آثار ابن یونس و ابو الوفاء در علومریاضی و کتاب«جامع المبادی و الغایات فی علو المیقات»ابی علی المراکشی و کتاب«نبذه فی الهندسه»ابن هیثم راتصحیح و چاپ کرد و نیز کتاب«جبر نزد اعراب»را نگاشتکه در سال 1852 م به چاپ رسید.
شرقشناسها برای اثبات مدعای خود بهاین نکته استناد کردهاند که در میان دانشمندان مسلمان،جز تعدادی اندک،کسی از عربها نبوده است؛به ویژه کهمورخی صاحبنام چون ابن خلدون نیز همگی حاملان علمرا از عجم دانسته است."