چکیده:
کسب و کار وارد دنیایی از واقعیتهای جدید شده است.
عصری که آهنگ فزاینده تغییر و حضور شرکتهای فراملیتی ، فضای جدیدی از تحولات و نظریههای مدیریت را موجب شده و
قواعد محیط رقابت سنتی را پهم ریخته است. در چنین محیطی
شرکتها باید فعالانه تلاش نمایند در پیش فرضهای سنتی
مزیت رقابتی پایدار تجدید نظر کرده» در مزیتهای خود و رقبا
بهم ریختگی ایجاد کنند. محققان مدیریت استراتژیک از این
پارادایم جدید به عنوان *"پارادایم فوق رقابت" یاد میکنند. با
توجه به تغییر و ناپایداری فروش نفت و مواد نفتی و درآمدهای
حاصل از آن و همچنین اهمیت رقابت پذیری در تجارت
بینالملل» شرکتهای ایرانی نیز نیازمند درکی صحیح از جایگاه
نسبی خود در مقایسه با سایر رقبا هستند تا از این طریق
سیاستهای اقتصادی خود را به ویژه در بخش صادرات» منطبتقی
با موقعیت خود تدوین کنند. در این مقاله عناصر پارادایم فوق
رقابت که شامل اجزای استراتژیک, مکانیزمهای استراتژیک و
پیامدهای استراتژیک می باشد و همچنین مفاهیم و ویژگیهای
آن تشریح شده» سپس برخی از استراتژیهای مورد نیاز این حوزه
رقابتی جدید در مقایسه با حوزه رقابتی قدیم» بیان میگردد.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله عناصر پارادایم فوق رقابت که شامل اجزای استراتژیک،مکانیزمهای استراتژیک و پیامدهای استراتژیک میباشد و همچنین مفاهیم و ویژگیهای آن تشریح شده،سپس برخی از استراتژیهای مورد نیاز این حوزه رقابتی جدید در مقایسه با حوزه رقابتی قدیم،بیان میگردد.
در این مقاله با استفاده از تقسیمبندی هاج و دیگران8از محیط عمومی-که آنها را در قالب هشت بخش فرهنگی، اقتصادی،سیاسی و قانونی،تکنولوژی،منابع انسانی،منابع فیزیکی،صنعتی و مشتری و ارباب رجوع مطرح نموده است-و در مقایسه با ویژگیهای محیط رقابتی دهه 1980،خصوصیات محیط های رقابتی امروز،تبیین و ضرورت توجه به شرایط فوق رقابت مطرح میگردد.
جدول 1-بخشهای محیط عمومی (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:[5] این بخشها برای محیط های فوق رقابت نسبت به محیط های رقابتی گذشته دارای ویژگیهای متفاوتی هستند.
این تغییرات سرآغازی برای شکلگیری پارادایم جدید برای سازمانهای هزاره سوم است که از آن تحت عنوان "پارادایم فوق رقابت"یاد میشود.
جدول 3-عناصر پارادایم فوق رقابت (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:[3] عنصر اول پارادایم فوق رقابت،اجزای استراتژیک17است که شامل اصول استراتژیک( 7s جدید)و ابعاد رقابتی18 میباشد که شرکت به منظور رقابت انتخاب میکند.
با توجه به اینکه در محیط فوق رقابت مهمترین ابزار رقابتی شرکتها،چارچوب 7s جدید است،لذا شرکتها نقاط ضعف رقیب-اینکه در کدام یک از این s ها دارای قابلیت کمی است-و نیز نقاط قوت خود را- اینکه در کدام یک از 7s دارای قابلیت بالایی است-شناسایی کرده و شرکت رقیبشان را از آن ناحیه مورد حمله قرار میدهند.
Hypercompetition: Managing the Dynamics of Strategic Maneuvering.
"Strategy as a Field of Study:Why Search for a New Paradigm?",Journal of Strategc Management, 15,pp.