چکیده:
یکی از نگرشهایی که در سالهای اخیر برای ایجاد تغییرات در سازمانها در راستای نیل به وضع مطلوب مطرح گردیده، مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار است که ایجاد تغییرات بنیادین،ریشهای و شگفتانگیز و فرآیندی را در فرآیندهای کسب و کار نوید میدهد. تحقیق حاضر با هدف مهندسی مجدد فرایندهای واردات کالا گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.مورد مطالعه در این پژوهش،فرایندهای واردات کالا گمرک ج.ا.ا.میباشد. تحقیق حاضر برمبنای دستاورد یا نتیجه تحقیق از نوع کاربردی، برمبنای هدف از نوع توصیفی-پیماشی و برمبنای نوع دادهها از نوع کیفی است. روش جمعآوری دادهها بررسی اسناد و مدارک و مصاحبه با کارشناسان میباشد.نتایج تحقیق نشان میدهد که فرایندهای واردات کالا گمرک جمهوری اسلامی ایران دارای نارساییهای بوده که در این تحقیق جهت رفع آنها پیشنهاداتی ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"به همین منظور و به دلیل اهمیت موضوع در ماده یک قانون برنامه سوم و در ماده 154 قانون برنامه چهارم توسعه ،،اصلاح و مهندسی مجدد سیستمها و روشها و رویههای مورد عمل در دستگاههای اجرایی کشور با گرایش سادهسازی مراحل انجام کار،خودکارسازی عملیات و کاهش میزان ارتباط کارمندان با مراجعهکنندگان افزایش رضایت مراجعان،کاهش هزینههای اداری و اقتصادی نمودن فعالیتها،،مورد تأکید قرار گرفته است.
مراحل اصلاح و بهبود سیستمها و روشهای انجام کار نیز شامل این موارد میباشد:اولویتبندی روشهای احصا شده و انتخاب روشهای موردنظر،دامنه و قلمرو و روش،طرح سئوالات،جمعآوری اطلاعات،طبقهبندی اطلاعات،تجزیه و تحلیل اطلاعات،تهیه راهحلهای جدید(پیشنهادهای اصلاحی)، تهیه و تنظیم گزارش،آزمایش علمی بودن راهحلهای پیشنهادی،ارزیابی راهحلهای پیشنهادی اجرا شده،انجام تغییرات احتمالی،ناشی از ارزیابی روش اجرایی جهت رفع مشکلات احتمالی و تنظیم گزارش نهایی،اجرا و استقرار طرح 3-قانون مدیریت خدمات کشوری فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری به فناوری اطلاعات و خدمات اداری اختصاص دارد که مادههای 36،37، 38،39 و 40 را به خود اختصاص داده و عمدتا بحث اصلاح فرایندها و روشهای اداری و استفاده از فناوری اطلاعات مورد تأکید قرار گرفته است.
برای مثال در ماده 36 چنین آمده است: دستگاههای اجرایی موظفند فرایندهای مورد عمل و روشهای انجام کار خود را با هدف افزایش بهرهوری نیروی انسانی و کارآمدی فعالیتها نظیر سرعت،دقت،هزینه،کیفیت،سلامت و صحت امور و تأمین رضایت و کرامت مردم و براساس دستور العمل سازمان تهیه و به مورد اجرا گذارند و حد اکثر هر سه سال یکبار این بار این روشها را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهند."