چکیده:
نام و نشان منشأ اولیه تمایز در هر موجودی است؛انسانها در بدو تولد با نامی که برایشان برگزیده میشود هویت مییابند، سازمانها معمولا قبل از ایجاد نامگذاری میشوند و سپس به ثبت میرسند و برای هر محصولی که تولید میکنند نامی انتخاب کرده و سپس آنرا وارد بازار مینمایند.کشورها،شهرها و مناطق نیز دارای نام و نشان هستند،البته این موضوع چیز جدیدی نیست. نام و نشان با ارزشترین دارایی و جایگاه در دنیا محسوب میشود،جایگاهی در گوشه ذهن مشتری که به معنی تعهد صاحب نام و نشان در ارائه ارزش به مشتریان در ازای دریافتهای مادی و معنوی است.نام و نشان قابلیت بازارسازی هر موجودیت را از طریق توسعه فرصتهای صادراتی و سرمایهگذاری افزایش میدهد؛حال این موجودیت میتواند یک فرد،کالا،خدمت و حتی یک شهر یا یک کشور باشد. جهانیسازی به این معنا است که کشورها برای جلب نظر، توجه،احترام و اعتماد سرمایهگذاران،گردشگران،مصرفکنندگان، مهاجران،فرهیختگان،رسانههای جهانی و پذیرش از سوی سایر دولتها در رقابتی سخت با یکدیگر قرار میگیرند.به تعبیری جهانیسازی تلاش همه ملتها و کشورها به کسب بیشترین منابع و منافع مادی و معنوی در عرصه جهانی است.هر کشوری میخواهد در این رقابت بسیار سخت به نوعی باعث بهبود اوضاع خویش شود،مثلا وضعیت گردشگری را ارتقا داده و سرمایهگذاران را به سرمایهگذاری در کشور دعوت کند.بنابراین یک نام و نشان ملی مثبت،مزیت رقابتی و به عبارت بهتر هویت رقابتی برای یک کشور فراهم مینماید.
خلاصه ماشینی:
"4. ارزش ویژه نام و نشان14:این اصطلاح این ایده را بیان میکند که اگر یک شرکت،کالا یا خدمت شهرتی مثبت، قدرتمند و ناب به دست آورد،به مجموعهای از ارزشهای بیشمار و احتمالا خیلی گرانبهاتر از همه داراییهای ملموس خود دست خواهد یافت،زیرا نشاندهنده توانایی سازمان یا محصول برای تداوم تجارت در حاشیهای امن بدون آسیب دیدن تصویر نام تجاریاش است.
*خبرگزاری رویترز در 30 سپتامبر 2006 گزارش داد:یکی از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی اظهار داشته،در تلاش برای اصلاح و بهبود سیمای منفی این رژیم اشغالگر در اذهان مردم دنیا(رده آخر رتبهبندی آنهلت)،برنامه نام و نشانسازی ملی را در اولویت اقدامات کابینه این رژیم قرار گرفته است.
کشورهای مختلف سعی دارند با برنامهریزی و اتخاذ استراتژیهای کارا دست به اقداماتی بزنند تا بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن سیمای جهانی خود را بهبود بخشند؛زیرا این سیمای کشورها است که تا حدودی اطلاعات زیادی راجع به قوانین مالیاتی و تجاری،خصوصیات نیروهای کار، امنیت،ثبات سیاسی و اجتماعی و بسیاری موارد دیگر را متجلی میسازد و از این تأثیرگذاری روی اذهان مردم دنیا قدرت و نیروی پنهان در عبارت" Made in را افزایش میدهد.
در نهایت با توجه به جدید بودن مفاهیم مربوط به نام و نشان ملی در ایران و ناآشنایی اکثر افراد با فعالیتهای جهانی انجام گرفته در این خصوص،به نظر میرسد باید با مطالعات بیشتر، همکاری نزدیکتر بخشهای خصوصی و دولتی و انجام فعالیتهایی مبتنی بر استراتژیها و حمایتهای ملی،شرایط لازم برای بسترسازی این امر مهم در ایران فراهم گردد.
Anholt-Gfk Roper Nation Brands Index(NBI).
Competitive Identity:The New Brand Management for Nations,Cities and Regions(1st ed.
Place Branding and Public Diplomacy,4,16,2008.
Retrieved from Nation Branding:http://www."