Skip to main content
فهرست مقالات

قرائت پذیری دین

نویسنده: ؛

زمستان 1379 - شماره 18 علمی-ترویجی (15 صفحه - از 59 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : متن دینی ،گادامر ،دینی ،فهم متن ،معنایی ،تفسیر متن ،افق معنایی ،مفسر در عمل فهم ،تفسیر قرآن ،امکان قرائت ،مؤلف ،مؤلف در عمل فهم ،فهم متن دینی ،فهم دین ،تفسیر متون دینی ،ذهنیت صاحب اثر ،عالم دینی ،افق معنایی متن ،بحث اختلاف در فهم ،باب تفسیر متن ،هدف از تفسیر متن ،باب فهم متن ،تفسیر و فهم متن ،قرائت سنتی از متن ،ذهنیت مفسر ،عمل فهم متن ،عمل فهم ،قرائت سنتی از دین ،عمل فهم دخالت ،هدف از تفسیر

معرفت دینی، یکی از موضوعات در خور تامل روزگار ما است. نگاهی به تاریخ این موضوع نشان دهنده سرنوشت پرفراز و فرود آن در حیات و تاریخ انسان است. اما با این همه قرن بیستم از این لحاظ شاهد یک دگرگونی عمیق در رویکرد به دین و معرفت دینی است. البته این تحول نه در سمت و سوی مثبت و رو به سوی کمال، بلکه بروز یک نوع عقب گرد و انحطاط فکری در قرن حاضر است. پیدایش جریان هایی چون پلورالیزم دینی و هرمنوتیک مدرن (در شکل رمانتیکی آن و یا در شکل فلسفی) و...، که شالوده همه، بر نسبیت و وابسته دانستن معرفت دینی و بلکه محتوای خود دین به ساختار ذهنی انسان و نفی هرگونه معیار استوار است، نمودهایی از اندیشه دینی دوران ما است. جان هیک متکلم پروتستان در برابر آموزه انحصار گرایی نجات مسیحیت، و شمول گرایی (نجات شامل غیرمسیحیان همدل)، قائل است که هرکس با هر عقیده ای می تواند به بهشت راه یابد. مشروط بر آن که از راه یکی از ادیان، به حق توجه کند. او در توجیه نظر خود، از عنوان «تجربه دینی» سود جست و گوهر دین را تجربه دینی و احساس شخصی از حق قلمداد کرد. از این رو به نظر او انحصار حقانیت در یک دین، و جستن واقعیت نهایی در یک دین، امری موهوم دانسته می شود. نامبرده در توجیه مشکل چگونگی صدق دعاوی گوناگون ادیان مختلف، چون توجیه دوگانه پرستی، تثلیث و حتی بی خدایی، شیطان پرستی و...، از روش شناسی علمی کانت بهره گرفت. و با تفاوت گذاری میان «بود» و «نمود»، مدعی شد پدیده و واقعیت فی نفسه دین نیز امری دست نیافتنی است

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.