چکیده:
نگارنده باتوجه به اهمیت کتابخانههای دانشگاهی بهعنوان مراکز مهم اطلاعاتی به مقایسه وضعیت کلی پایاننامهها اعماز مجموعهسازی،سازماندهی و ارائه خدمات در بخش پایاننامههای کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه تهران بهعنوان منابع اطلاعاتی موردنیاز پژوهش پرداخته و اطلاعات لازم را از طریق پرسشنامه و مصاحبه از 16 کتابخانه دانشکدهای و کتابخانهء مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران فراهم آورده است و در پایان پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت بخش پایاننامهها در کتابخانهها ارائه کرده است.
خلاصه ماشینی:
"پایاننامههای کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه تهران بهعنوان منابع اطلاعاتی موردنیاز پژوهش
مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران فراهم آورده است و در پایان پیشنهادهایی جهت بهبود
وضعیت بخش پایاننامهها در کتابخانهها ارائه کرده است.
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشکدهء ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران تحقیقی که دانشجو باید برای دریافت درجهء دانشگاهی ارائه کند(اکرمی،1370،15).
این پژوهش جهت آگاهی از وضعیت بخش پایاننامهها،سازماندهی و ارائهء خدمات در
بخش پایاننامههای کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه تهران انجام شده،بهنحوی که بتواند به
هدف این پژوهش مقایسه چگونگی ارائهء خدمات در بخش پایاننامههای کتابخانههای
کتابخانهء دانشکدهای،کتابخانهء مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران جامعهء مورد مطالعه است.
لازم در جهت بهبود وضعیت کتابخانههای دانشگاه مازندران ارائه گردیده است(احمدیپور،1370).
جدول 1 نشانگر این واقعیت است که از 285 نفر جامعهء کارکنان کتابخانههای مورد پژوهش 53
در این بخش جدولی تهیه و تنظیم گردیده تا مشخص گردد آیا کتابخانهها برای این مجموعه
طبق اطلاعات بهدست آمده از این تحقیق کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه تهران بهعنوان اولین
دانشجو موظف است یک نسخه از پایاننامه خود را به مرکز اسناد کتابخانه مرکزی تحویل داده و
شدهاند و در 9 کتابخانه از دانشکدههای دانشگاه تهران روش نمایهسازی به کار گرفته شده است.
کتابخانهء مرکزی دانشگاه تهران برای پایاننامههای موجود اقدام به تنظیم مجموعه به روش
اطلاعات امید است این بخش در کتابخانهها مقام و منزلت خود را کسب کند و با ارائه خدمات
2. گردآوری کامل پایاننامهها برای پرکردن این بخش از کتابخانه جهت پاسخگویی بهتر به
اگر این دو یا سه نرمافزار در کتابخانههای دانشگاه وجود داشته باشد مشکل بازیابی حل میشود."