چکیده:
هنر کتاب آرایی با نفوذ اسلام رونق گرفت.در دورهء سلجوقی تذهیب با نقشهای هندسی و تحریری رواج یافت و در عهد تیموریان تزئینات داخل کتاب به سرحد کمال رسید و اشکال گیاهان و گلها بهگونهء طبیعی رواج یافت و کتابها و سرلوحهها با اینروش آراسته گردید. در دوران صفویه بازار هنر رونق بیشتری گرفت.از اواخر دورهء صفویه و نیز در دورههای افشاریه و زندیه و قاجاریه به فرهنگ و هنر ایران توجه کمتری میشد.اما هنر تذهیب همچنان ادامه یافت و هنرمندان ایران آذین کردن کتاب را ادامه دادهاند.
خلاصه ماشینی:
"تذهیب در هنر کتاب آرایی ایران
اما هنر تذهیب همچنان ادامه یافت و
این هنر در دوران صفویه ادامه یافت و شکوفا گردید.
با این همه جریان تکاملی تذهیب قطع نشد و این هنر همچنان به دست هنرمندان
تذهیب را میتوان مجموعهای از نقشهای بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هر
تذهیب همچون نقاشی دارای مکتبها و دورههای خاص است.
تاریخ هنر کتاب آرایی ایران
در کتاب آرایی هنر تذهیب مطرح میگردد.
تذهیب که در دورههای اسلامی هنر ایران مقامی
همه این هنرها و فنون در ارزشگذاری کتاب مؤثر است(فرزان،1377،ص 218).
در دورهء ساسانی که هنر کتاب آرایی روبه افول گذارده بود با نفوذ اسلام در ایران این هنر رونق
گرفت و آذین کردن قرآنها در دورهء اسلامی،رشد این هنرها را به همراه داشت.
در قرن دوم قمری هنر نقاشی بیشتر به تذهیب و تزئین قرآن اختصاص داشت(منشی قمی،
تذهیب دورهء تیموری سبک مشخص و مخصوصی پیدا کرد که تزئینات و اشکال گیاه به شکل
هنر تذهیب در دورهء صفوی به اوج خود رسید
از مذهبان و نقاشان به نام در این دوره استاد کمال الدین بهزاد را میتوان نام برد.
در این دوران تذهیبکاری و نقاشی با طلا به وسیله هنرمندان دورهء صفوی ترقی کرد
در اواخر دورهء صفویه هنر و صنعت ایران از رشد ایستاد و در
و هنرمندان سختکوش ایران برای حفاظت از این هنر زحمت کشیدند و هنر آذین کردن کتاب را
یکی از مذهبان و هنرمندان معاصر مرحوم استاد نعمت اللهی است که آثار زیبای او
آثار گرانقدر این هنرمند بزرگ در موزه هنرهای ملی محفوظ است."