Skip to main content
فهرست مقالات

ذاتی و عرضی متن: بحثی هرمنوتیکی در باب اختلاف قرائت ها

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (10 صفحه - از 74 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : قرائت، اختلاف قرائت، متن، هرمنوتیک، ذاتی، اختلاف کلی قرائت‌ها، هرمنوتیک فلسفی گادامر براساس تفکیک، هرمنوتیک فلسفی گادامر، اختلاف، اختلاف کلی قرائت

موضوع اصلی این مقاله، بررسی مساله اختلاف قرائت ها بر پایه تفکیک ذاتی و عرضی متن است. این مقاله، سه گام اساسی را در بر دارد: نگارنده در گام نخست اختلاف قرائت ها را به اختلاف کلی و جزئی قرائت ها تقسیم کرده، و در ادامه به تشریح و توضیح ذاتی متن پرداخته است. آن گاه از تحلیل مساله اختلاف قرائت ها و تبیین ذاتی متن، به این نتیجه دست یافته است که اختلاف کلی قرائت ها، از اساس قابل قبول نیست. در گام دوم، به بررسی برخی از دعاوی هرمنوتیک فلسفی گادامر براساس تفکیک ذاتی و عرضی متن پرداخته و نشان داده است که نمی توان این نظریه را مبنای اختلاف کلی قرائت ها قرار داد. در گام سوم هم با نظر به سخنان روشنفکران دیار خود، روشن ساخته که مد عای آنان در حقیقت اختلاف کلی قرائت ها است و اختلاف جزئی قرائت ها - که امری مسلم و مشهود است - نظرشان را تامین نمی کند. لذا آنچه که امروزه با عنوان «اختلاف قرائت ها» در فضای فرهنگی ایران مطرح است، اختلاف کلی قرائت ها است که نظریه ای توجیه ناپذیر است

خلاصه ماشینی: "در گام دوم، به بررسی برخی از دعاوی هرمنوتیک فلسفی گادامر براساس تفکیک ذاتی و عرضی متن پرداخته و نشان داده است که نمی‌توان این نظریه را مبنای اختلاف کلی قرائت‌ها قرار داد. در ادامه مقاله دو بحث مهم دیگر را مطرح خواهم کرد: نخست به برخی از مباحث هرمنوتیک فلسفی گادامر اشاره می‌کنم و آن‌ها را در قالب ذاتی و عرضی متن بررسی و نقد می‌نمایم و در بحث دیگر نشان خواهم داد که بحث اختلاف قرائت‌ها در کشور ما تلاشی برای پذیرفتن اختلاف کلی قرائت‌ها بوده است. نتایج مورد نظر آنان تنها از اختلاف کلی قرائت‌ها ناشی می‌شود که براساس تفکیک ذاتی و عرضی متن قابل پذیرش نیست. در سنت فلسفه غرب، خصوصا در عصر روشنگری که گادامر وارث آن است، همواره نسبت به پیش‌داوری و سنت طرز تلقی منفی وجود داشته است و او در حقیقت می‌خواهد به مرمت و نوسازی آن‌ها بپردازد و از این طریق، با توجه به پیش‌داوری و سنت، برای هرمنوتیک فلسفی خود یک اصل کلی طراحی کند. اگر در هر فهمی پیش فهم‌ها و پیش‌داوری‌های مفسر حضور دارند، چگونه می‌توانیم میان فهم‌های درست و نادرست فرق بگذاریم؟ گادامر در پاسخ تنها می‌گوید که مفسر با متن به گفت‌گو می‌پردازد و از پیش، فرض گرفته است که متن می‌خواهد حقیقتی ر ابه مخاطب خود برساند. روشن است که اگر مراد آن‌ها اختلاف جزئی قرائت‌ها باشد، دلیلی بر نظر آنها نخواهد بود؛ زیرا تنها می‌توانند بگویند نظر ما با نظر شما تفاوت دارد و سپس باید دلیلی دیگر برای اثبات نظرشان ارائه دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.