چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی پایاننامههای کارشناسی ارشد رشتهء روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز،بااستفاده از روش تحلیل استنادی به بازبینی دقیق تعداد 2447 استناد،طی سالهای 1372-1376 پرداخته است.برای این منظور 35 عنوان پایاننامه موجود،مورد بررسی واقع شدند،تا الگوهای استنادی این دانشجویان در استفاده از منابع مشخص گردد،همچنین در این پژوهش،قانون براد فورد آزمایش شد،پراستنادترین نوع و زبان مواد مورداستناد مشخص،و میزان کهنگی مواد مورد بررسی نیز تعیین گردید.
خلاصه ماشینی:
"نظر به اهمیت انتخاب و فراهمآوری منابع در کتابخانهها،مقاله حاضر به دنبال آن است تا با آزمایش قانون براد فورد،مجلات هسته را مشخص و همچنین تعیین کند که کدام یک از انواع منابع اطلاعاتی،در چه محدوده زمانی و به چه زبانی بیش از سایر موارد،در پایاننامههای کارشناسی ارشد رشتهء روانشناسی تربیتس دانشگاه شیراز بین سالهای 1372-1376 مورد استفاده قرار نگرفتهاند،تا بدینوسیله بتوان مبنای درستی برای مجموعهسازی کتابخانهها،در این زمینهء موضوعی ایجاد کرد.
توزیع فراوانی استناد به زبان منابع در انواع متفاوت مواد در پایاننامههای مورد بررسی دانشگاه شیراز (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی کهنگی استنادها در پایاننامههای کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز تاریخ استناد به منابع فارسی،بین سالهای 1334 تا 1376 شمسی است،و در منابع خارجی سالهای 1850 تا 1997 میلادی(برابر با 1329-1376 شمسی)مورداستفاده واقع شدهاند.
توزیع فراوانی تاریخی استناد براساس نوع مواد فارسی در منابع پایاننامهای سفارش مورد بررسی دانشگاه شیراز (به تصویر صفحه مراجعه شود) از نتایج جدول فوق مشخص میگردد که بیشترین استنادها در منابع فارسی به سالهای 1367 به بعد تعلق گرفته است که 5 سال کهنهتر از تاریخ پایاننامههای مورد بررسی است.
توزیع فراوانی تاریخ استناد براساس نوع مواد خارجی در منابع پایاننامههای مورد بررسی دانشگاه شیراز (به تصویر صفحه مراجعه شود) از بررسی نتایج جدول فوق مشخص میگردد که بیشترین استنادها در منابع خارجی با 406 (16/21 درصد)استناد به سالهای 1988-1992 است،که 5 سال کهنهتر از تاریخ پایاننامههای مورد بررسی است.
بررسی یافتهها نشان داده است که از نظر نوع مواد مورداستناد در پایاننامههای مورد بررسی در منابع فارسی بیشترین استنادها به کتابها با 95/50 درصد است،و مجلات در رتبه دوم قرار گرفتهاند."