Skip to main content
فهرست مقالات

خاستگاه و پیشینه نظریه تکامل معرفت دینی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (10 صفحه - از 108 تا 117)

کلید واژه های ماشینی : پیشینه نظریه تکامل معرفت دینی، دینی، ارکان نظریه تکامل معرفت دینی، مسیحیت، فهم، تحول معارف بشری تکاملی، رکن اصلی نظریه تکامل معرفت، شریعت، حقیقت، حقیقت دینی

خلاصه ماشینی:

"مقدمه: مک کواری، از دین پژوهان برجسته مغرب زمین در کتاب "تفکر دینی در قرن بیستم" می‌گوید: «الفرد فیرمین لویزی (1857 - 1940) اغلب به گونه‌ای می‌نویسد که گویی حقیقت دین مطلق و جاودانه و ثابت است و آنچه تغییر و تکامل می‌یابد تنها فهم و بیان ما(یا معرفت ما) از این حقیقت است، (p. از این نظریات مختلف که در باب ثبات و تغییر دین مطرح شد نتیجه می‌گیریم که دو رکن اصلی نظریه تکامل معرفت دینی، ابداع جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش نمی‌باشد، بلکه مسأله‌ایی است که در عالم مسیحیت مورد بحث بوده است. زیرا طراح نظریه تکامل معرفت دینی می‌گوید: «معرفت دینی که معرفت بشری است به پیرایش مدام نیازمند است یعنی نمی‌توان ادعایی مطلق و نهایی و یقینی در مورد دین مطرح کرد و به تعبیر دیگر چنین معرفتی ناقص است و هیچ‌گاه به کمال خود نمی‌رسد. آیا ما می‌توانیم ادعا کنیم که پیامبر اسلام خاتم پیامبران است یک معرفت بشری است و عاری از قطعیت و یقین؟ هر چند که جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش مانند کروچه می‌گوید: حتی در مورد همین قضیه تحول در غنای مفهومی آن رخ می‌دهد (19) یعنی محتوا و مفاد آن تغییر و تکامل می‌یابد، ولی این سخن درستی نیست. همان طور که مشاهده شد تمام ارکان نظریه تکامل معرفت دینی جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش به نحوی در جهان غرب و مسیحیت مطرح بوده است و چیزی اضافه بر آنها ندارد که در جای خود صحت هر کدام این ارکان نیاز به بحث و بررسی بیشتر دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.