Skip to main content
فهرست مقالات

نقد کتاب: نظام های بازاریابی اطلاعات: ویژگیها، آزمون و ارزیابی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (7 صفحه - از 134 تا 140)

کلید واژه های ماشینی : نظام‌های بازیابی اطلاعات، نمایه، کتاب، کتاب نظام‌های بازیابی اطلاعات، عملیات نظام بازیابی اطلاعات، ذخیره و بازیابی اطلاعات، ترجمه، اطلاع‌رسانی، متن، جست‌وجو

خلاصه ماشینی:

"علاوه بر آن مطالعات متعددی در خصوص تعامل کاربران با نظام‌های‌ بازیابی اطلاعات و همین‌طور پژوهش‌ها و بررسی‌های متعدد دیگری در این زمینه طی سه دهه‌ اخیر-از زمان انتشار کتاب به زبان اصلی-انجام شده و براساس این پژوهش‌ها گرایش‌های‌ نوینی نیز شکل گرفته است. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است: ترجمه نشدن نمونه‌ها و نمودارها:بسیاری از مثال‌ها،نمونه‌ها،و نمودارهایی که مؤلف‌ کتاب برای فهم بیشتر مطالب ذکر کرده است عینا در متن آمده و هیچگونه تلاشی برای برگرداندن‌ آنها به زبان فارسی صورت نگرفته است. متن مزبور نیز می‌توانست با اندکی دقت و تأمل بیشتر به شکل زیر ترجمه و ویرایش شود: کل‌نگری در تدوین فرمول جست‌وجو مسلما با"سطح همارایی‌"(یعنی تعداد اصطلاحات‌ نمایه‌ای لازم برای هم‌وقوعی قبل از بازیابی مقاله)در ارتباط است،اما ممکن است رابطه‌ یک به یک جداگانه‌ای میان کل‌نگری و سطح همارایی وجود نداشته باشد. از جمله موارد دیگر که در ارتباط با کلیت این ترجمه قابل ذکر است عبارتند از: ترجمه نشدن برخی از عبارت‌ها:علاوه بر نمونه‌ها و مثال‌ها،عبارت‌هایی همچون item-on-term,term-on-item یا فرمول چهریزه‌ای پیشنهادی رانگاناتان(صفحه 24)نیز ترجمه‌ نشده و به همان شکل اصلی در متن فارسی باقی‌مانده‌اند. شاید پاسخ برخی از این سئوالات و اشکالات را مترجم محترم می‌توانستند در مقدمهء کوتاه‌ خود بیان کنند اما افسوس که مقدمه هم به اندازه کافی نارسا و بی‌خاصیت است و کلی‌گویی‌های‌ آن،به‌ویژه در بند اول،در خور کتابی عمومی و نه کاملا تخصصی در حوزهء اطلاع‌رسانی است که‌ به قلم فردی فاقد مطالعات کافی در این حوزه نوشته شده باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.