Skip to main content
فهرست مقالات

امکان سنجی ایجاد شبکه اطلاع رسانی در کتابخانه های مراکز آموزشی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (10 صفحه - از 22 تا 31)

کلیدواژه ها :

مراکز آموزشی ،کتابخانه‌ها ،امکان‌سنجی ،شبکه اطلاع‌رسانی ،سازمان پرورش استعدادهای درخشان

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه، امکان‌سنجی ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی، کتابخانه‌های مراکز آموزشی سازمان، کتاب، پرورش استعدادهای درخشان، مراکز آموزشی سازمان ملی، سازمان ملی پرورش، سازمان، پژوهش، کتابخانه‌های مراکز آموزشی سازمان پرورش

هدف از این پژوهش، امکان‌سنجی ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌های مراکز آموزشی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان سراسر کشور است.روش تحقیق پیمایشی است و جامعه‌آماری، کلیه مراکز سازمان در سراسر کشور است.یافته‌ها نشان می‌دهد که تقریبا همه مراکز دارای کتابخانه هستند؛تنها 17 درصد از مسئولان کتابخانه‌ها دارای تخصص کتابداری و اطلاع‌رسانی هستند و سطح تحصیلات 65 درصد از آنها کاردانی یا کارشناسی است؛تنها حدود 39 درصد از کتابخانه‌ها به صورت علمی و استاندارد سازماندهی شده‌اند؛سرانه کتاب در بیش از 90 درصد کتابخانه‌ها بالای 8 جلد است؛میانگین امانت کتاب در 50 درصد کتابخانه‌ها بیش از 40 جلد در روز است.به طور کلی یافته‌ها نشان می‌دهد که ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی مستقل، میان مراکز فعلا عملی نیست.

خلاصه ماشینی:

"چکیده:هدف از این پژوهش، امکان‌سنجی ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌های مراکز آموزشی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان سراسر کشور است. یافته‌ها نشان می‌دهد که تقریبا همه مراکز دارای کتابخانه هستند؛تنها 17 درصد از مسئولان کتابخانه‌ها دارای تخصص کتابداری و اطلاع‌رسانی هستند و سطح تحصیلات 65 درصد از آنها کاردانی یا کارشناسی است؛تنها حدود 39 درصد از کتابخانه‌ها به صورت علمی و استاندارد سازماندهی شده‌اند؛سرانه کتاب در بیش از 90 درصد کتابخانه‌ها بالای 8 جلد است؛میانگین امانت کتاب در 50 درصد کتابخانه‌ها بیش از 40 جلد در روز است. تعاریف به کار رفته در پژوهش بررسی وضیت:منظور مطالعه جنبه‌های فیزیکی و فضا، مجموعه، بودجه، نیروی انسانی، خدمات، و فعالیت‌های کتابخانه‌های مرکز آموزشی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سراسر کشور است. ، در خارج از ایران نیز پژوهش‌های بی‌شماری درباره کتابخانه‌های آموزشگاهی و مراکز رسانه‌ای به عمل آمده است که به بعضی از آنها اشاره می‌شود:اوسی 1 (1990) نتایج مطالعه کتابخانه‌های مدارس متوسطه کشور غنا را از لحاظ ساختار، مجموعه، منابع مالی، استفاده از تسهیلات، و تأثیر کتابخانه در روند آموزش و یادگیری منتشر کرده است(20). میزان استفاده از فن‌آوری‌های اطلاعاتی در کتابخانه نتیجه‌گیری یافته‌های پژوهش نشان داد که تقریبا تمامی مراکز آموزشی مورد مطالعه دارای کتابخانه هستند ولی بعضی از آنها از لحاظ محل با سایر بخش‌ها مشترک هستند و از لحاظ فضا نیز اکثریت کتابخانه‌ها بیش از 40 متر مربع فضا دارند. loohcs tnednepednI KU ni seirarbiL ,pihsnairarbiL dna erufaretiL nerdlihC fo weiveR 99-75:(1997),3."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.