Skip to main content
فهرست مقالات

تحول و تغییر در شیوه های آموزش راهی برای ایجاد انگیزه استفاده از کتابخانه های تخصصی

نویسنده:

علمی-ترویجی (8 صفحه - از 75 تا 82)

کلیدواژه ها : تحول ،شیوه‌های آموزش ،کتابخانه‌ای تخصصی

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه ،آموزش ،کتاب ،تحول ،دانش ،بهره‌گیری ،ارائه منابع اطلاعاتی ،اطلاع‌رسانی ،نیازهای اطلاعاتی ،توسعه ،کتاب‌داری ،توقف روش بهره‌گیری ،دانشجو ،نظام‌های اطلاعاتی ،نظام‌های آموزشی ،روش بهره‌گیری مطلق ،استفاده از کتابخانه‌های تخصصی ،آمار ،کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،ایران ،دانشگاه‌ها به‌موازات رشد کتابخانه‌های دانشگاهی ،نظام آموزش و یادگیری حرکتی ،علمی ،ضرورت ،فراگیر ،رشد ،جامعه ،امکانات کتابخانه ،روش ،نقش

به گواه تاریخ، کتابخانه‌ها به عنوان نهادهایی مستقل، پیوسته جزء جدایی‌ناپذیر مراکز و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی بوده و نقشی قابل مداقه ایفا می‌کنند.در این روند کتابداران به دلیل اعتقادی که به نقش دانش و معرفت در تحول فرد و اجتماع دارند، به عنوان آموزگاران بدون مرز، تلاش و کوشش بی‌وقفه‌ای را در سازماندهی و مدیریت دانش برای ارائه منابع اطلاعاتی به جست و جوگران و جویندگان علم و فن معمول می‌دارند.اختراع و به کارگیری فناوری‌های نوین اطلاع‌رسانی از یک سو، روش گوناگون انتشار مطالب و یافته‌ها در اشکال کاغذی و الکترونیکی (مکتوب و مضبوط)، همچنین تحولات شتابان حوزه‌های گوناگون فن و دانش از سوی دیگر، ضرورت بازنگری و به کارگیری شیوه‌های نوین در آموزش(بلند مدت-کوتاه مدت و...)را ناگزیر می‌کند.توقف روش بهره‌گیری مطلق از جزوه و کتاب درسی و استفاده از شیوه آموزشی مبتنی بر منابع ارجاعی و مطالب روزآمد و تداوم این بهره‌گیری، پیشنهاد این مقاله است.

خلاصه ماشینی:

"شیالی رانگاناتان پدر کتابداری هند و از بزرگان تاریخ کتابداری جهان درباره نقش آموزشی کتابخانه می‌نویسد:اصل حیاتی و وجودی کتابخانه که در تمام مراحل، تکامل آن به جشم می‌خورد و در تمام شکل‌های حال و آتی آن پابرجا خواهد بود، این است که کتابخانه وسیله جهانی آموزش به شمار می‌رود زیرا همه ابزارهای آموزشی را گردآوری و آزادانه توزیع می‌کند و در نتیجه به اشاعه دانش می‌پردازد. شیالی رانگاناتان پدر کتابداری هند و از بزرگان تاریخ کتابداری جهان درباره نقش آموزشی کتابخانه می‌نویسد:اصل حیاتی و وجودی کتابخانه که در تمام مراحل، تکامل آن به چشم می‌خورد و در تمام شکل‌های حال و آتی آن پابرجا خواهد بود، این است که کتابخانه وسیله جهانی آموزش به شمار می‌رود زیرا همه ابزارهای آموزشی را گردآوری و آزادانه توزیع می‌کند و در نتیجه به اشاعه دانش می‌پردازد. اکنون برای شناخت اینکه نظام آموزشی ما فاقد چنین نگرشی در خصوص کتاب و کتابخانه است به آماری اشاره می‌کنم:بر اساس گزارش ملی آموزش عالی در ایران که در سال 1380 منتشر شده است، ایران در سال تحصیلی 1379-1378 دارای 000,246 دانش آموخته و 000,23 عضو هیئت علمی و 000,400,1 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی است(10). نقطه کور و مشکوکی هم که گاهی در افاضات برخی صاحب‌نظران مبنی بر بی‌نیازی از وجود کتابخانه‌ها به خاطر وجود وسایل و ابزار جدید اطلاع‌رسانی و تعطیل پایگاه استقرار و آموزش بهره‌گیری همه این امکانات و انتقال آنها به اطاق و استراحتگاه پژوهشگران ارائه می‌شود، ناشی از فقدان درک درست نقش کتاب، کتابخوانی و کتابخانه8 در عصر رایانه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.