Skip to main content
فهرست مقالات

تحول و تغییر در شیوه های آموزش راهی برای ایجاد انگیزه استفاده از کتابخانه های تخصصی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (8 صفحه - از 75 تا 82)

کلیدواژه ها :

تحول ،شیوه‌های آموزش ،کتابخانه‌ای تخصصی

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه، آموزش، کتاب، تحول، دانش، بهره‌گیری، ارائه منابع اطلاعاتی، اطلاع‌رسانی، نیازهای اطلاعاتی، توسعه

به گواه تاریخ، کتابخانه‌ها به عنوان نهادهایی مستقل، پیوسته جزء جدایی‌ناپذیر مراکز و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی بوده و نقشی قابل مداقه ایفا می‌کنند.در این روند کتابداران به دلیل اعتقادی که به نقش دانش و معرفت در تحول فرد و اجتماع دارند، به عنوان آموزگاران بدون مرز، تلاش و کوشش بی‌وقفه‌ای را در سازماندهی و مدیریت دانش برای ارائه منابع اطلاعاتی به جست و جوگران و جویندگان علم و فن معمول می‌دارند.اختراع و به کارگیری فناوری‌های نوین اطلاع‌رسانی از یک سو، روش گوناگون انتشار مطالب و یافته‌ها در اشکال کاغذی و الکترونیکی (مکتوب و مضبوط)، همچنین تحولات شتابان حوزه‌های گوناگون فن و دانش از سوی دیگر، ضرورت بازنگری و به کارگیری شیوه‌های نوین در آموزش(بلند مدت-کوتاه مدت و...)را ناگزیر می‌کند.توقف روش بهره‌گیری مطلق از جزوه و کتاب درسی و استفاده از شیوه آموزشی مبتنی بر منابع ارجاعی و مطالب روزآمد و تداوم این بهره‌گیری، پیشنهاد این مقاله است.

خلاصه ماشینی:

"شیالی رانگاناتان پدر کتابداری هند و از بزرگان تاریخ کتابداری جهان درباره نقش آموزشی کتابخانه می‌نویسد:اصل حیاتی و وجودی کتابخانه که در تمام مراحل، تکامل آن به جشم می‌خورد و در تمام شکل‌های حال و آتی آن پابرجا خواهد بود، این است که کتابخانه وسیله جهانی آموزش به شمار می‌رود زیرا همه ابزارهای آموزشی را گردآوری و آزادانه توزیع می‌کند و در نتیجه به اشاعه دانش می‌پردازد. شیالی رانگاناتان پدر کتابداری هند و از بزرگان تاریخ کتابداری جهان درباره نقش آموزشی کتابخانه می‌نویسد:اصل حیاتی و وجودی کتابخانه که در تمام مراحل، تکامل آن به چشم می‌خورد و در تمام شکل‌های حال و آتی آن پابرجا خواهد بود، این است که کتابخانه وسیله جهانی آموزش به شمار می‌رود زیرا همه ابزارهای آموزشی را گردآوری و آزادانه توزیع می‌کند و در نتیجه به اشاعه دانش می‌پردازد. اکنون برای شناخت اینکه نظام آموزشی ما فاقد چنین نگرشی در خصوص کتاب و کتابخانه است به آماری اشاره می‌کنم:بر اساس گزارش ملی آموزش عالی در ایران که در سال 1380 منتشر شده است، ایران در سال تحصیلی 1379-1378 دارای 000,246 دانش آموخته و 000,23 عضو هیئت علمی و 000,400,1 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی است(10). نقطه کور و مشکوکی هم که گاهی در افاضات برخی صاحب‌نظران مبنی بر بی‌نیازی از وجود کتابخانه‌ها به خاطر وجود وسایل و ابزار جدید اطلاع‌رسانی و تعطیل پایگاه استقرار و آموزش بهره‌گیری همه این امکانات و انتقال آنها به اطاق و استراحتگاه پژوهشگران ارائه می‌شود، ناشی از فقدان درک درست نقش کتاب، کتابخوانی و کتابخانه8 در عصر رایانه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.