Skip to main content
فهرست مقالات

اهمیت و نقش کتابخانه های آموزشگاهی در آموزش

نویسنده:

علمی-ترویجی (8 صفحه - از 113 تا 120)

کلیدواژه ها : پژوهش ،آموزش ،مطالعه ،کتابخانه‌های آموزشگاهی

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه ،کتاب ،کتابخانه‌های مدارس ،آموزش ،کودکان ،اطلاعات ،کتابخانه آموزشگاهی ،دانش‌آموزان ،کتابداران ،نقش کتابخانه‌های آموزشگاهی در آموزش ،معلم ،مطالعه ،مواد کتابخانه ،اهمیت مطالعه در دوران کودکی ،کتابداران مدارس ،اهمیت ،برنامه‌های آموزشی مدرسه ،خواندن ،مجموعه ،دوران کودکی و نوجوانی ،آموزش شیوه مطالعه فکر کودک ،پرورش ،کتابخانه آموزشگاهی در مقاطع ،سال دبیرستان به کتابخانه مجهز ،ایجاد هم‌کاری میان کتابداران مدارس ،شیوه برنامه‌های آموزشی مدرسه ،کتابخانه‌های مدارس ابتدایی ،آموزش استفاده از کتابخانه ،قفسه کتاب ،انتخاب مواد

اهمیت مطالعه در دوران کودکی و نوجوانی وقابلیت گسترش آن در سنین بالا بر کسی پوشیده نیست.جامعه دانش‌آموزی برای به دست آوردن روحیه پژوهش و مطالعه فردی از نخستین سال دبستان تا آخرین سال دبیرستان به کتابخانه مجهز نیاز دارد.در این مقاله ابتدا کتابخانه آموزشگاهی در مقاطع مختلف تحصیلی تعریف و سپس اهداف، وظایف و تشکیلات آن بیان می‌شود.در پایان برای بهبود وضعیت موجود کتابخانه‌های مدارس پیشنهادهایی ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"کتابخانه عمومی هر قدر هم وسیع و مجهز باشد باز نمی‌تواند برای کودک جای کتابخانه مدرسه را بگیرد، زیرا کتابخانه مدرسه در صورت تجهیز، نظام‌مند بودن و برخورداری از همکاری کتابداران آگاه و فعال، جهان‌بینی و رشد عاطفی و فکری دانش‌آموزان را پرورش می‌دهد و ضمن ایجاد عادت به مطالعه و آموزش روش درست‌خوانی، وی را برای استفاده از سایر کتابخانه‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی و زندگی آماده می‌کند. منابع مرجعکتاب‌های مرجع که اطلاعات کلی از مبحث مورد نظر را به دست می‌دهند و اغلب برای پاسخگویی به سؤالات خاصی تهیه می‌شوند، معمولا امانت داده نمی‌شوند، لذا هر کتابخانه با توجه به امکانات خود، باید مجموعه‌ای از کتاب‌های مرجع را فراهم آورد که عبارتند از:دایرة المعارف‌ها، فرهنگ‌ها، سالنامه‌ها، دستنامه‌ها، رهنماها، سرگذشتنامه‌ها، منابع جغرافیایی و بالاخره آن دسته از منابعی که خود اطلاعاتی در اختیار خوانندگان قرار نمی‌دهند، بلکه کلید هستند برای دستیابی به سایر منابع اطلاعاتی مانند:نمایه‌ها، چکیده‌ها و کتابشناسی‌ها(1:152). این نوع مواد، در واقع مکمل مواد عمومی کتابخانه هستند و کاملا اوقات فراغت دانش‌آموزان را پر می‌کنند، متاسفانه به علت هزینه و مشکلات مدیریت با وجود اهمیت نشریات ادواری در بسیاری از کتابخانه‌های مدارس به تهیه و گردآوری آن‌ها نمی‌پردازند. با توجه به مطالب فوق کتابخانه‌های مدارس از اهمیت خاصی برخوردارند و همان‌طور که در مقدمه مقاله آمده است، پایه و اساس آموزش در دوران کودکی و نوجوانی پی‌ریزی می‌شود و چنانچه دانش‌آموزان شیوه‌های بهره‌گیری از کتابخانه و طریقه صحیح مطالعه را فراگیرند، وقتی وارد مؤسسات آموزش عالی شوند، در استفاده از کتاب و کتابخانه با مشکلی روبه‌رو نخواهند شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.