Skip to main content
فهرست مقالات

راهبردها و کاربردهای تجارت الکترونیکی در مراکز اطلاع رسانی تخصصی ایران و ارائه راهکارهای مناسب

نویسنده:

علمی-ترویجی (18 صفحه - از 46 تا 63)

کلیدواژه ها : تجارت الکترونیکی ،مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی ،مبادله الکترونیکی اطلاعات ،طراحی صفحات وب

کلید واژه های ماشینی : تجارت الکترونیکی ،اطلاعات ،مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی ایران ،تجارت الکترونیکی در مراکز اطلاع‌رسانی ،مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی ،کاربران ،اینترنت ،به‌کارگیری خدمات تجارت الکترونیکی ،مبادله الکترونیکی اطلاعات ،کتابخانه‌ها ،منابع اطلاعاتی ،خدمات تجارت الکترونیکی ،مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی در ایران ،کاربردهای تجارت الکترونیکی ،خدمات ،فرآیند ،به‌کارگیری تجارت الکترونیکی ،کاربردهای ،کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی ،استفاده از تجارت الکترونیکی ،امکانات تجارت الکترونیکی ،ارائه خدمات ،فرآیند به‌کارگیری تجارت الکترونیکی ،به‌کارگیری ،مبادله الکترونیکی اطلاعات و کاربردهای ،مبادله اطلاعات ،تحقیق ،تامین هزینه مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی ،اطلاع‌رسانی مرکز تحقیقات مخابرات ایران ،تجارت الکترونیکی مراکز اطلاع‌رسانی

تحقیق حاضر از سه بخش اصلی تشکیل شده است.در بخش اول، مسائل نظری و بنیادهای مفهومی تجارت الکترونیکی مطرح می‌شود و نکاتی درباره اجزای مختلف تجارت الکترونیکی و همچنین نقش اینترنت در آن بیان می‌شود.ضرورت‌ها، ملزومات و فرآیند تجاری در تجارت الکترونیکی از دیگر مسائل قابل طرح در این بخش است.بخش دوم تحقیق به مطالعه وضعیت کنونی 52 مرکز اطلاع‌رسانی تخصصی ایران که به اینترنت دسترسی دارند، می‌پردازند. در بخش سوم تحقیق نیز تلاش می‌شود تا برای بهبود فرآیند فعالیت‌های این مراکز و همچنین ارائه خدمات بهینه به کاربران، راهکارهایی برای به کارگیری خدمات تجارت الکترونیکی در این مراکز ارائه شود.

خلاصه ماشینی:

"با توجه به اینکه راهکار پژوهش حاضر باید به گونه‌ای ارائه شود که دربرگیرنده تمامی عناصر و عوامل مؤثر در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی حائز شرایط تحقیق باشد و طرح حاضر بتواند در این مراکز قابلیت اجرایی داشته باشد و از طرف دیگر نادیده گرفتن عواملی هر چند جزئی باعث خواهد شد تا مطالب مطرح شده کارآیی و اثربخشی لازم را نداشته باشد، لذا بررسی دقیقی از وضعیت موجود کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی مورد مطالعه به عمل آمد که برای اجرای این کار از پرسشنامه استفاده شد. از لحاظ میزان استفاده از خدمات تجارت الکترونیکی، مبادله الکترونیکی اطلاعات، همکاری بین کتابخانه‌ای و خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات با توجه به آمار ارائه شده در جدول مذکور می‌توان اظهار داشت که اگرچه تمامی مراکز مورد پژوهش متصل به شبکه جهانی اینترنت هستند ولی در استفاده از آن با مشکلاتی مواجه می‌شوند. میزان استفاده از خدمات تجارت الکترونیکی، مبادله الکترونیکی اطلاعات، همکاری بین کتابخانه‌ای و خدمات اشاعه گزینشی اطلاعاتسفارش تا دریافت آنها در مراکز مورد مطالعه با توجه به آمار به دست آمده باید گفت که بررسی دقیقی در این مراکز برای مشخص کردن میانگین زمانی صورت نگرفته است و عدم پاسخگویی 45 درصد از جامعه تحقیق، شاهدی بر این مدعاست. 6. عدم وجود محدودیت زمانی در ارائه خدماتمراکز اطلاع‌رسانی تخصصی در ایران می‌توانند برای رفع محدودیت زمانی ارائه خدمات، از مزایای تجارت الکترونیکی استفاده کنند، به نحوی که کاربران بتوانند در هر ساعت از شبانه‌روز به کالا و خدمات مورد نیاز دستیابی داشته باشند، زیرا با اتصال به شبکه جهانی اینترنت و وارد شدن به سایت تجارت الکترونیکی مربوط می‌توانند از اطلاعات موجود در آنها استفاده کنند و نیازهای خود را در این باره برآورده سازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.