Skip to main content
فهرست مقالات

مقدمه ای بر آسیب شناسی مطالعه در کشورهای جنوب

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (10 صفحه - از 116 تا 125)

کلیدواژه ها : آسیب‌شناسی ،مطالعه ،کشورهای جنوب

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،تلویزیون ،خواندن ،کتاب ،کتابخانه ،آسیب‌شناسی مطالعه در کشورهای جنوب ،مطالعه ،کشورهای جنوب ،تفکر ،فرهنگ ،عدم تنوع مواد اطلاعاتی ،عدم پویایی نظام تعلیم ،پویایی نظام تعلیم و تربیت ،مطالعه سرانه در کشورهای جنوب ،دانش‌آموز ،بی‌سوادی ،زمینه فرهنگ خواندن ،سواد اطلاعاتی ،تفکر نقاد ،رشد گرایش به اطلاعات ،اسلامی ،تلویزیون بر خواندن ،ایران ،کتابخانه و اطلاعات ،دقیقه ،کتاب و کتابخانه ،ترجمه ،زمینه ،پژوهش‌های ،میان توده اطلاعات

مقاله با ارائه آمارهای مطالعه سرانه در کشورهای جنوب به بررسی تنگناهای اقتصادی و معیشتی، درون‌زا نبودن و عدم پویایی نظام تعلیم و تربیت، از خود بیگانگی فرهنگی، تأثیر منفی تلویزیون بر خواندن، فقدان تفکر اقتصادی، عدم تنوع مواد اطلاعاتی، کمبود کتابداران و اطلاع‌رسانان متخصص، بی‌سوادی و بی‌سوادی اطلاعاتی، به عنوان عوامل زمینه‌ساز کاستی‌های موجود در زمینه فرهنگ خواندن می‌پردازد و شناسایی آسیب‌های مطالعه، داشتن برنامه‌های راهبردی، رفع موانع و رشد گرایش به اطلاعات را از ویژگی‌های یک جامعه خردمند و آینده‌نگر به شمار می‌آورد.

خلاصه ماشینی:

"چکیده:مقاله با ارائه آمارهای مطالعه سرانه در کشورهای جنوب به بررسی تنگناهای اقتصادی و معیشتی، درون‌زا نبودن و عدم پویایی نظام تعلیم و تربیت، از خود بیگانگی فرهنگی، تأثیر منفی تلویزیون بر خواندن، فقدان تفکر اقتصادی، عدم تنوع مواد اطلاعاتی، کمبود کتابداران و اطلاع‌رسانان متخصص، بی‌سوادی و بی‌سوادی اطلاعاتی، به عنوان عوامل زمینه‌ساز کاستی‌های موجود در زمینه فرهنگ خواندن می‌پردازد و شناسایی آسیب‌های مطالعه، داشتن برنامه‌های راهبردی، رفع موانع و رشد گرایش به اطلاعات را از ویژگی‌های یک جامعه خردمند و آینده‌نگر به شمار می‌آورد. تمدن گران سنگ اسلامی آغازگر حرکتی پویا دربا توجه به اینکه برای کشور خودمان ارقام اعلام شده برای مطالعه سرانه از یک دقیقه در سال تا دو دقیقه و نیم در روز یعنی بیش از 900 دققه در سال متغیر است و پژوهش‌های روشمند مطالعه‌ای در حدود 41 دقیقه در شبانه روز را برای هر دانش‌آموز ایرانی بیان کرده‌اند، اما همه این واقعیات بیانگر کاستی فراوان در مقایسه با کشورهای شمال استزمینه کتاب، کتابت و کتابخانه بود. 6. عدم تنوع مواد اطلاعاتیدر حالی که در جوامع شمال پدیده‌ای به نام‌'''''''' اضافه بار اطلاعاتی‌‘‘مشکلاتی را در پی داشته است یعنی میزان اطلاعات در این جوامع چنان سریع رشد یافته است که یک شهروند معمولی برای جذب آن باید تلاش فوق العاده‌ای را بکند و چنانچه نتواند جذب کند که بیشتر هم نمی‌تواند، یا احساس سرگردانی می‌کند و یا به حالتی کنش‌پذیره پناه می‌برد؛ نبود اطلاعات، عدم تنوع اطلاعات و موارد مشابه دیگر باعث شده است که در کشورهای جهان سوم امکان جذب و جلب لازم برای گرایش به کتاب و اطلاعات به وجود نیاید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.