Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی صفحات وب کتابخانه های دانشگاهی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (9 صفحه - از 11 تا 19)

کلیدواژه ها :

ایران ،ارزیابی ،کتابخانه‌های دانشگاهی ،صفحات وب

کلید واژه های ماشینی : ارزیابی صفحات وب کتابخانه‌های دانشگاهی، صفحات وب کتابخانه‌های دانشگاهی ایران، اطلاعات، وب، طراحی صفحات وب کتابخانه‌های دانشگاهی، هدف ارزیابی صفحات وب، کتابخانه دانشگاهی تحت وب، سایت‌های وب کتابخانه‌های دانشگاهی، اطلاعات صفحات وب کتابخانه‌های دانشگاهی، سایت‌های وب

پژوهش حاظر با هدف ارزیابی صفحات وب کتابخانه‌های دانشگاهی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی در این زمینه، با استفاده از روش پیمایشی-تحلیلی، به بررسی 13 کتابخانه دانشگاهی تحت وب در ایران بر اساس فهرست شبکه در دی ماه 1380 پرداخته است.عوامل مختلفی از جمله محتوای صفحه اصلی، عوامل جست‌وجو و تحقیق و امکانات کاربران جهت ارزیابی جامعه پژوهش مورد استفاده قرار گرفته و در مجموع یافته‌های پژوهش نشان داده است که 8/40 درصد عوامل اطلاعاتی مورد بررسی توسط جامعه پژوهش در ایران رعایت می‌شوند.

خلاصه ماشینی:

"ب. پیشینه پژوهش در ایرانایلخانی(1379)در پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوانکارایی اطلاعات منتشر شده در صفحات خانگی در مراکز تحقیقاتی شهر تهرانتحقیقی را بر روی صفحات خانگی 10 مرکز تحقیقاتی و پژوهشی دولتی در شهر تهران انجام داده که نتایج آن بدین شرح بیان شده است:مراکز تحقیقاتی مورد پژوهش، به امکانات جست و جو مانند فهرست مندرجات(30درصد)، خدمات به مراجعان که شامل ایجاد دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی در سایت می‌شود(30درصد)، رسیدن سریع به مکان‌های اطلاعاتی در مراکز(20درصد)، و خدمات اختصاصی برای کاربران(10درصد)، رعایت حق مؤلف در متن، صوت، تصویر و گرافیک(صفر درصد)توجه چندانی ندارند، ولی معمولا گزینه‌های عمومی همچون وجود آرم سازمان(100درصد)، اخبار جدید(100درصد)، تاریخچه اهداف و نمودار سازمانی (100درصد)، ارتباط با دیگر مراکز وابسته هم موضوع (100درصد)، امکان ارتباط با مسئولان سایت(80درصد)، خدمات به مراجعان شامل معرفی زیر بخش‌های سازمان (16). جدول معیارهای جست‌وجو و تحقیق به بررسی معیارهای پیوند به فهرست پیوسته همگانی 18 ، پیوند به سایر سایت‌های اینترنتی مرتبط، پیوند به ابزار مرجع تحت وب، پیوند به پایگاه‌های اطلاعاتی کتابشناختی و یا متن کامل، پیوند به نشریات ادواری الکترونیکی 19 ، پیوند به منابع تحت وب مرتبط با آموزش داخلی، تقسیم بندی موضوعی منابع و پیوندها، پیوند به خدمات بین کتابخانه‌ای، وجود موتور جست‌وجوی داخلی 20و پیوند موتورهای جست‌وجوی اینترنت 21 ؛و جدول فاکتورهای امکانات کاربران نیز به بررسی فاکتورهای، مناسب و معنی‌دار بودن نشانی اینترنتی 22 و دامنه 23 سایت، وجود پیوند فرامتنی برای بازگشت به صفحه اصلی کتابخانه در تمام صفحات، پیوندی برای آیین نامه و خطمشی کتابخانه، ارائه آمار کتابخانه، رسیدن به مطلب اصلی مورد نظر در سایت طی سه مرحله و با حداکثر سه بار کلیک کردن و امکان ایجاد ارتباط با مسئولان سایت از طریق پست الکترونیکی یا تکمیل فرم‌های ارتباطی در سایت وب کتابخانه‌های دانشگاهی مورد مطالعه در ایران می‌پردازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.