چکیده:
مقاله با بررسی سیر تکوین حق مؤلف از دوران باستان، امپراطوری رم و قرون
وسطا آغاز میشود و با اشاره بهقانون آنمتذکر میشود که این قانون برای اولین بار
حق مالکیت فکری را به رسمیت شناخته است.بررسی مسائل حقوقی این قانون در سطوح بین
المللی، دسترسپذیری و اینکه چگونه این قانون به عنوان یک عامل، محدودیت دسترسی را
تعیین میکند، برداشتهایی که از استفاده منصفانه در کشورهای مختلف میشود و بستگی
این مفهوم با اهداف اقتصادی و فرهنگی کشورهای مختلف از دیگر مباحث مقاله است.مداقه
در وضعیت حق طبع و نشر در کشورهای اسلامی و اینکه این کشورها در چالشی جدی با مسئله
حق طبع و نشر روبهرو هستند، پایان بخش مقاله است.
خلاصه ماشینی:
"این پرسش بسیار مهم در راستای رشد و پیشرفت حق مؤلف همیشه مطرح بوده است که با شیوههای جدید بهرهبرداری از اثرها چگونه باید برخورد شود؟ برای مثال با تولید نوارهای صوتی، تصاویر و فیلمهایسینمایی، برنامههای رایانهای و پایگاههای اطلاعاتی و جز آن چه باید کرد؟هماهنگ با استمرار فناوری برای عرضه انواع جدید آثار و شکلهای نوین بهرهبرداری از آنها، بحث و گفتوگو درباره این مورد همچنان نکته اصلی بررسیهاست که که آیا به تولیدات فوق نیز باید نام اثر را اطلاق کرد، یا به شیوهای دیگر به آنها نگریست؟بسیاری از قانون گذاران ملی زمانی که میخواهند در این زمینه قانون و مقرراتی وضع کنند، مجبورند موارد مورد بحث اجلاسهای بین المللی را مد نظر قرار دهند، زیرا مسئله حق مؤلف یک موضوع بین المللی است و بسیاری از کشورها جزو یک یا چند پیمان بین المللی در این زمینه هستند.
در مورد کشورهای آسیایی نیز موضوع چندان متفاوت نیست، اگر به این اصل مهم که:یک اقتصاد قدرتمند به صنعت نشری قدرتمند نیازمند است و صنعت نشر قدرتمند، مستلزم وجود قوانین حق طبع و نشر قدرتمند، در ابعاد ملی و بین المللی میباشدرا بپذیریم، در این صورت نیز حداقل در کوتاه مدت، پذیرفتن حق طبع و نشر چالشهای جدی در روند رشد دانش و اطلاعات در کشورهای آسیایی به همراه خواهد داشت، چرا که برای خرید حقوق مالکیت معنوی از کشورهای پیشرفته باید متحمل هزینههای فراوانی شوند که اگر دولتهای آسیایی تقبل همه یا بخشی از این هزینهها را نکنند، روند انتقال اطلاعات و خرید کتاب دچار مشکل جدی خواهد شد و در نهایت در کوتاه مدت، تأخیر توسعه فرهنگی را به همراه خواهد داشت."