Skip to main content
فهرست مقالات

پست الکترونیکی و مصاحبه مرجع

نویسنده:

علمی-ترویجی (7 صفحه - از 81 تا 87)

کلیدواژه ها : پست الکترونیکی ،مصاحبه مرجع ،مصاحبه حضوری ،مصاحبه الکترونیکی

کلید واژه های ماشینی : پست الکترونیکی ،مصاحبه مرجع ،مصاحبه الکترونیکی ،بخش مرجع ،مراجعان ،مصاحبه حضوری ،رشد فناوری ،کتاب‌دار مرجع ،کتابداران مرجع ،طریق پست الکترونیکی ،سؤال ،مصاحبه سنتی و الکترونیکی ،سؤالات ،مرجع الکترونیکی ،کتابخانه‌های در حال رشد ،فناوری اطلاعاتی ،نظام الکترونیکی ،طریق پست ،منابع الکترونیکی ،اطلاعاتی مراجعان ،خدمات مرجع ،حضوری کتاب‌دار ،اطلاعاتی استفاده‌کنندگان ،کیفیت مصاحبه ،سؤالات کوتاه ،ارائه خدمات ،ممکن ،نیازهای اطلاعاتی ،پاسخ مناسب ،مشکلات اطلاعاتی

مصاحبه مرجع در قلب بخش مرجع قرار دارد و علی‌رغم الکترونیکی شدن کتابخانه‌ها و رشد فناوری نه تنها از اهمیت این فرایند کاشته نشده بلکه نیاز به آن به طور افزونی از طرف کتابداران و استفاده‌کنندگان مطرح شده است.در این مقاله ابتدا به مصاحبه حضوری و مقایسه آن با مصاحبه الکترونیکی پرداخته می‌شود سپس پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت مصاحبه الکترونیکی ارائه می‌گردد و بعد آنها تجزیه و تحلیل می‌شوند.در انتها نیز از این بحث نتیجه‌گیری می‌شود و مهارت‌هایی که باعث به هم پیوستن مصاحبه سنتی و الکترونیکی می‌گردد، مطرح می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"در مصاحبه الکترونیکی کتابدار باید دانش اطلاعاتی خویش را از مرز مواد چاپی و کتابخانه‌ای فراتر برد و با فناوری اطلاعات همگام باشد، منابع الکترونیکی و ابزارهای جستجو را بشناسد و با انتخاب موتور کاوش مناسب بتواند در کوتاه‌ترین زمان، مناسب‌ترین پاسخ را برای کاربران ارسال نماید. این گونه گزارش‌ها می‌تواند برای تجزیه و تحلیل انواع پرسش‌های الکترونیکی و مرور مناسب‌ترین راهبرددر مصاحبه الکترونیکی کتابدار باید دانش اطلاعاتی خویش را از مرز مواد چاپی و کتابخانه‌ای فراتر برد و با فناوری اطلاعاتی همگام شود، منابع الکترونیکی و ابزارهای جستجو را بشناسد و با انتخاب موتور کاوش مناسب بتواند در کوتاه‌ترین زمان، مناسب‌ترین پاسخ را برای کاربران ارسال نماید. این امر در مصاحبه حضوری نیز به چشم می‌خورد و زمانی که سؤالات زیاد تخصصی نیست و به بررسی تعداد کمی منبع و صرف زمانی کوتاه نیاز باشد، استفاده از مصاحبه الکترونیکی بسیار کارگشا خواهد بود، اما مزانی که این سؤالات کوتاه جای خود را به سؤالات تخصصی مربوط به یک تحقیق یا پژوهش بدهند پاسخ‌های ارائه شده ممکن است در هاله‌ای از ابهام و پرسش فرو رود. از طرف دیگر دسترسی به اطلاعات را برای متقاضیان از فاصله دور فرصت بیشتری را برای کتابدار مرجع به وجود می‌آورد تا بتواند مهارت خود را نشان دهد و خدمات کتابخانه خویش را ارائه نماید، چرا که در مصاحبه حضوری کتابدار ممکن است نتواند در یک زمان همه معلومات خویش را مرور نماید و چه بسا دانسته‌های مفیدی که پس از خروج استفاده‌کننده از محیط به ذهن کتابدار خطور نماید، لذا استفاده از فناوری اطلاعاتی برای بهبود خدمات مرجع و رضایت بیشتر درخواست‌کنندگان اطلاعات، گام بسیار مؤثری در رسیدن به اهداف هر کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی‌ست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.