خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش،با توجه به دیرینگی،اهمیت و جایگاه صنایع نساجی در میان صنایع کشور و نقش مولد و اشتغالزایی آن-که سهم در خوری ازن یروی شاغل کشور را به خود اختصاص داده-به بررسی فرصتها و تهدیدات پیوستن ایران به سازمان بازرگانی جهانی بر صادرات فراوردههای صنایع نساجی پرداخته شده است.
آماج سازمان بازرگانی جهانی هدفهای سازمان بازرگانی را چنین برشمردهاند: فزون بر سطح زندگی و درآمد،فراهمآوری زمینه اشتغال کامل،گسترش صنعت و بازرگانی،بهترین بهرهبرداری از منابع جهانی که همراه با هدف توسعه، نگهبان محیطزیست باشد،زمینهسازی برای افزایش روزافزون درآمد واقعی و تقاضای مؤثر،تضمین سهم کشورهای رو به توسعه و بویژه کشورهای دارای کمترین توسعهیافتگی؛در رشد بازرگانی بینالمللی و فراخور نیازهای توسعه اقتصادی آنها،بالا بردن توسعه یکنواخت و منظم بینالمللی بر پایه سامانه بهبود و تقویت شدهیی که در دور اروگویه پیریزی شد،اطمینان دادن به دولتها که کارگاهها و بنگاههای بازرگانی آنها میتوانند عادلانه و منصفانه با دیگر کشورها دادوستد کنند و فروش آنها در بازارهای خارجی به خاطر تنگناهای ناگهانی دچار بهم ریختگی نمیشود،کاهش در خور تعرفهها و دیگر نارساییهای بازرگانی و زدودن رفتارهای تبعیضآمیز در پیوندهای بازرگانی بینالمللی و برافراشتن یک سامانه7 بازرگانی چندجانبه یکپارچه و پایدار.
3-14-دستاورد نشانگر این است که بیشتر تهدیدات -حتا پس از پیوستن به سازمان بازرگانی جهانی-به جای خواهد ماند، 4-14-در زمینه فرصتها بیشترین رتبههای به دست آمده مربوط به پشتیبانیهای دولتی است که در صورت پیوستن به سازمان بازرگانی جهانی،از میان خواهد رفت، 5-14-بررسی نشان میدهد که مزیتهای نسبی صنایع نساجی ایران،دربردارنده موارد زیر است: الف.
7. Bora-B & et al,(2000)Industrial Policy and the World Trade Organization,United Nations Press,PP."