Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی وضعیت آگهی در روزنامه های عصر قاجار با تاکید بر آگهی کتاب

نویسنده: ؛

پاييز 1382 - شماره 55 علمی-ترویجی (16 صفحه - از 11 تا 26)

کلیدواژه ها : تبلیغات ،آگهی فرهنگی ،آگهی کتاب ،روزنامه‌های عصر قاجار

کلید واژه های ماشینی : سهمی از آگهی‌های کتاب ،آگهی‌های فرهنگی عصر قاجار ،چاپ آگهی‌های فرهنگی ،آگهی‌های کتاب به موضوع ،درصد از آگهی‌های ،دوره قاجار ،سهمی از آگهی‌های فرهنگی ،درج آگهی ،آگهی‌های کتاب ،بررسی آگهی‌های ،عناصر آگهی‌های فرهنگی ،سهمی از آگهی‌های ،آگهی‌ها ،عصر قاجار ،آگهی‌های فرهنگی ،آگهی‌های ،قاجار ،آگهی‌های فرهنگی در مطبوعات ،روزنامه‌های عصر قاجار ،درصد از آگهی‌ها ،آگهی کتاب ،سهم آگهی‌های فرهنگی ،سطح زیر چاپ آگهی‌های ،صفحه درج آگهی ،آگهی‌های فرهنگی در هر ،مطبوعات عصر قاجار ،بررسی آگهی‌های فرهنگی ،سطح زیر چاپ ،درصد از آگهی‌های فرهنگی ،درصد از آگهی‌های کتاب

این مقاله به بررسی آگهی‌های فرهنگی در مطبوعات عصر قاجار از نظر تعداد، سطح زیر چاپ، صفحه درج(کمیت)و محتوا(کیفیت)می‌پردازد.بر روی یازده عنوان از مهم‌ترین نشریات ادواری دولتی و غیردولتی عصر قاجار که عبارتند از:وقایع اتفاقیه، دولت علیه ایران، اختر، شرف، شرافت، تربیت، شکوفه، دانش، انجمن تبریز و روزنامه مجلس به روش سندی و تحلیل محتوا، تحقیق شد.پیدایش و تحول مطبوعات، سیر تاریخی تبلیغات و آگهی‌های مطبوعاتی در جهان و ایران مباحث مورد بررسی بودند.روزنامه‌ها در سه مقطع:از آغاز حکومت قاجار تا انقلاب مشروطه، دوره مشروطه، و دوره دوم انقلاب مشروطه تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها حاکی از آن است که روزنامه‌های اختر و مجلس به ترتیب بیشترین سهم آگهی‌های فرهنگی را دارند و عنصر کتاب با 6/55 درصد بیشترین سهم و عنصر نمایش با1/0 درصد کمترین سهم را در میان عناصر فرهنگی به خود اختصاص داده‌اند.ملیت بیشتر آگهی‌ها ایرانی‌ست و صفحه درج آگهی در بیشتر روزنامه‌ها صفحه آخر بوده است.سطح زیر چاپ آگهی‌ها در بیشتر موارد از 50 سانتی‌متر تجاوز نمی‌کرد و از نظر سبک، 2/72 درصد از آگهی‌ها سبکی ساده و اطلاع‌رسان داشته‌اند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.