چکیده:
آموزش ضمن خدمت کتابداری از مهمترین عملکردهای مدیریت کتابخانهها و
مراکز اطلاعاتیست.پژوهش حاضر به بررسی و ارزیابی دورههای کوتاهمدت حین خدمت
کتابداری برگزار شده در مرکز آموزش کتابخانه ملی میپردازد.در این پژوهش با استفاده
از روش پیمایشی، دروس ارائه شده در دوره، کیفیت کلاسهای آموزشی، منابع کتابخانه
مرکز آموزش، برخورد مسئولان برگزاری دوره و ارائه خدمات رفاهی بررسی شد.یافتههای
پژوهش نشان میدهد که کارآموزان از دروس فهرستنویسی، ردهبندی و آشنایی با منابع
مرجع بیشتر استقبال کردند.
خلاصه ماشینی:
"هدف و فایده پژوهش هدف اصلی پژوهش ارزیابی دورههای حین خدمت عمومی کتابداری برگزار شده در مرکز آموزش عالی کتابداری کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است و اهداف فرعی این پژوهش از این قرارند: -ارزیابی کیفیت کلاسهای کوتاه مدت کتابداری؛ -میزان بهرهمندی و رضایت کارآموزان از هر یک از دروس ارائه شده؛ -ارزیابی منابع موجود در کتابخانه مرکز آموزش و بررسی اینکه منابع آن تا چه حد نیاز کلاسهای حین خدمت را رفع میکند؛ -ارزیابی نحوه برگزاری کلاسها، برخورد مسئولان و ارائه خدمات رفاهی.
سؤالهای پژوهش -کدام یک از مباحث و دروس مطرح شده بیشتر مورد استفاده و توجه کارآموزان قرار گرفته است؟ -کیفیت کلاسها چگونه بوده است؟ -کتابخانه مرکز آموزش تا چه اندازه در رفع نیازهای دوره مؤثر بوده است؟ -نحوه برگزاری دورهها، برخورد مسئولان و ارائه خدمات رفاهی چگونه بوده است؟ پیشینه پژوهش اردلان در پژوهش خود در 1373 بهبررسی و ضرورت آموزش ضمن خدمت کتابداران در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تابعه وزارت فرهنگ و آموزش عالی ایرانپرداخته است.
اسدی کیا در پژوهش خود با عنوانبررسی وضعیت آموزشهای ضمن خدمت کتابداری در شهر تهران(با تأکید بر سالهای 1373 و 1374)وضعیت آموزشهای نتایج به دست آمده نشان میدهد که هر کدام از 9 مرکز مورد مطالعه به طور مستقل به طراحی دوره پرداختهاند و هدف بیشتر آنها از اجرای این دورهها، تأمین نیازهای آموزشی کتابداران و اطلاعرسانان غیرمتخصص بوده است(3)."