Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی دوره های آموزش عمومی کتابداری در کتابخانه ملی ایران

نویسنده:

علمی-ترویجی (12 صفحه - از 11 تا 22)

کلیدواژه ها : کتابخانه ملی ایران ،آموزش ضمن خدمت کتابداری

کلید واژه های ماشینی : ارزیابی دوره‌های آموزش عمومی کتاب‌داری ،ارزیابی دوره‌های کوتاه‌مدت حین خدمت ،کتابخانه ،کتابداران ،آموزش ،دوره‌های کوتاه‌مدت حین خدمت کتابداری ،کتابخانه ملی ،کتابخانه ملی ایران ،مرکز آموزش عالی کتاب‌داری کتابخانه ،دوره‌های کوتاه‌مدت حین خدمت کتاب‌داری ،کارآموزان ،کتاب‌داری ،ارزیابی ،منابع کتابخانه مرکز آموزش ،مرکز آموزش کتابخانه ملی ،آموزش ضمن خدمت کتاب‌داری ،پژوهش ،کتاب‌داری در کتابخانه ملی ،خدمت ،مرکز آموزش ،برگزاری دوره و ارائه خدمات ،اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی کتاب‌داری ،ارزیابی کیفیت کلاس‌های کوتاه‌مدت کتاب‌داری ،مرکز آموزش کتاب‌داری کتابخانه ملی ،برگزاری دوره‌های آموزش حین خدمت ،پژوهش ارزیابی دوره‌های حین خدمت ،کارآموزان از دروس فهرست‌نویسی ،منابع کتابخانه مرکز آموزش ارزیابی ،کتابخانه ملی آموزش‌های حین خدمت ،دوره‌های حین خدمت عمومی کتاب‌داری

آموزش ضمن خدمت کتابداری از مهم‌ترین عملکردهای مدیریت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی‌ست.پژوهش حاضر به بررسی و ارزیابی دوره‌های کوتاه‌مدت حین خدمت کتابداری برگزار شده در مرکز آموزش کتابخانه ملی می‌پردازد.در این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی، دروس ارائه شده در دوره، کیفیت کلاس‌های آموزشی، منابع کتابخانه مرکز آموزش، برخورد مسئولان برگزاری دوره و ارائه خدمات رفاهی بررسی شد.یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که کارآموزان از دروس فهرستنویسی، رده‌بندی و آشنایی با منابع مرجع بیشتر استقبال کردند.

خلاصه ماشینی:

"هدف و فایده پژوهش هدف اصلی پژوهش ارزیابی دوره‌های حین خدمت عمومی کتابداری برگزار شده در مرکز آموزش عالی کتابداری کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است و اهداف فرعی این پژوهش از این قرارند: -ارزیابی کیفیت کلاس‌های کوتاه مدت کتابداری؛ -میزان بهره‌مندی و رضایت کارآموزان از هر یک از دروس ارائه شده؛ -ارزیابی منابع موجود در کتابخانه مرکز آموزش و بررسی اینکه منابع آن تا چه حد نیاز کلاس‌های حین خدمت را رفع می‌کند؛ -ارزیابی نحوه برگزاری کلاس‌ها، برخورد مسئولان و ارائه خدمات رفاهی. سؤال‌های پژوهش -کدام یک از مباحث و دروس مطرح شده بیشتر مورد استفاده و توجه کارآموزان قرار گرفته است؟ -کیفیت کلاس‌ها چگونه بوده است؟ -کتابخانه مرکز آموزش تا چه اندازه در رفع نیازهای دوره مؤثر بوده است؟ -نحوه برگزاری دوره‌ها، برخورد مسئولان و ارائه خدمات رفاهی چگونه بوده است؟ پیشینه پژوهش اردلان در پژوهش خود در 1373 بهبررسی و ضرورت آموزش ضمن خدمت کتابداران در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های تابعه وزارت فرهنگ و آموزش عالی ایرانپرداخته است. اسدی کیا در پژوهش خود با عنوانبررسی وضعیت آموزش‌های ضمن خدمت کتابداری در شهر تهران(با تأکید بر سال‌های 1373 و 1374)وضعیت آموزش‌های نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که هر کدام از 9 مرکز مورد مطالعه به طور مستقل به طراحی دوره پرداخته‌اند و هدف بیشتر آنها از اجرای این دوره‌ها، تأمین نیازهای آموزشی کتابداران و اطلاع‌رسانان غیرمتخصص بوده است(3)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.