چکیده:
این مقاله از دیدگاه مدیریتی به تحولات جاری در حرفه کتابداری و
اطلاعرسانی، به ویژه کاربرد گسترده فناوریهای جدید، و چالشهای پیش روی کتابداران
برای ایجاد تحول در کتابخانهها و همگام شدن با آن میپردازد.ایجاد تحول با استفاده
از مدیریت دانش 2 بحث اصلی مقاله است.ویژگیهای جامعه کنونی، مشکلات آن، چالشهای
کتابخانهها و روشی که مدیران میتوانند برای چیره شدن بر چالشها به کار برند،
دیگر مباحث مقاله است.در انتها پیشنهادهایی عملی برای بهکارگیری مدیریت دانش در
مدیریت کتابخانهها، ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
"استفاده از فناوری نوین برای گردآوری اطلاعات الکترونیکی مورد نیاز جامعه، سازماندهی و اشاعه اطلاعات با توجه به نیروی انسانی اندک که تجربه استفاده از فناوری مناسب را ندارد و حتی در برخی موارد در مقابل تغییر و تحول مقاومت میکند، امری مشکل است و کتابداری را با یکی دیگر از چالشهای حرفهای روبرو مینماید.
مدیریت دانش در یک سازمان، از جمله کتابخانه را میتوان بدینگونه تعریف کرد:روند کسب و تولید اطلاعات، پالایش و پردازش آن و تبدیل آن به مجموعه اطلاعات مفید و منسجم که برای بهرهگیری در موقعیتهای ویژه به منظور تصمیمگیری، برنامهریزی و اجرای برنامهها مورد استفاده قرار گیرد.
ساختار کتابخانه با توجه به نیازها و هدفها، باید دوباره به گونهای طراحی شود که فعالیتها متناسب با نیازها باشد و به نسبت وسعت کتابخانه، در عین حال که فعالیتها به صورت تفکیک شده انجام میشود، پیوستگی خاصی نیز باید میان آنها وجود داشته باشد، به گونهای که هر بخش از حاصل فعالیت دیگر بخشها استفاده کند.
د. بازنگری در آموزش کارکنان:گرچه کتابداران ممکن است دانش آموخته کتابداری باشند و یا دورههای آموزشی زیادی را گذرانیده باشند، اما باید توجه داشت که با تحول در حجم انتشارات و محملهای ثبت اطلاعات و همچنین استفاده از فناوری نوین در تهیه، سازماندهی و اشاعه اطلاعات، دانش و مهارتهای کتابداران نیز باید متحول شود.
در صورتی که آنها این نگرش را به همه افراد یک مجموعه مانند کتابخانه منتقل کنند، از دانش به دست آمده در سیاستگذاری و برنامهریزی استفاده کنند، میتوان انتظار داشت تغییر و تحولی در فعالیتهای کتابخانهها به وجود آید."