Skip to main content
فهرست مقالات

نقش فن آوری اطلاعات در آموزش

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (11 صفحه - از 141 تا 151)

کلیدواژه ها :

آموزش ،فناوری اطلاعات ،معلمان

کلید واژه های ماشینی : فناوری اطلاعات، آموزش، آموزش فناوری اطلاعات به معلمان، رایانه، دانش، نقش فن‌آوری اطلاعات در آموزش، مدارس، نظام آموزشی، نظام، معلمان

توانمندی نظام آموزشی یک کشور در تربیت نیروی انسانی کارآمد، از عوامل مؤثر در پیشرفت آن کشور است.استفاده از فناوری اطلاعات برای فراگیری دانش و مهارت به عنصری ضروری در آموزش و پرورش تبدیل شده است.این مقاله ضمن بیان ضرورت و اهمیت فناوری اطلاعات، به اهداف و کاربردهای آن در نظام آموزشی(از مدرسه تا دانشگاه)و همچنین انواع آموزش با کمک پدیده فناوری اطلاعات و فرایند آن اشاره می‌کند.آموزش فناوری اطلاعات به معلمان، و طرح‌های آموزش و پرورش در این زمینه، و همچنین نقش آن در دانشگاه‌ها از دیگر مباحث این مقاله است.

خلاصه ماشینی:

"برای ورود فناوری اطلاعات به مدارس و راه‌اندازی نظام آموزشی جدید، عوامل زیر عوامل پایه‌ای و زمینه اجرایی به شمار می‌روند، ضمن اینکه زیرساخت‌های مخابراتی کارآمد و نظام شبکه‌ای کامل با کابل‌های مناسب و خدمات دهنده‌های وب و شبکه محلی مناسب نیز باید فراهم شده باشد: 1. کسب دانش فناوری اطلاعات در سطح پایه اول اینکه در این سطح دانش‌آموزان باید دانش نظری را درباره رایانه و دیگر فناوری‌های اطلاعاتی و تأثیرات آنها روی جامعه به دست آورده باشند و آموزش لازم را در رشته‌ای که تحصیل می‌کنند، درباره اینکه چگونه علم الکترونیک و رایانه به پردازش اطلاعات کمک می‌کند و مشکلات آن رشته را حل می‌نماید، داشته باشند. چهارم اینکه دانش‌آموزان باید مهارت‌های پایه را در استفاده از فناوری ارتباط راه دور 1 ، اینترنت و وب جهان‌گستر، برای برقراری ارتباط با دیگران و استفاده مؤثر از پایگاه‌ها و منابع اطلاعاتی رایانه‌ای که به صورت شبکه‌های محلی در سراسر جهان وجود دارد، داشته باشند. برای فائق آمدن بر این چالش، لازم است استادان دانشگاه نیز در امر آموزش و پژوهش مهارت‌های زیر را کسب نمایند: -کسب مهارت‌های فناوری اطلاعات در زمینه ارتباطات چندرسانه‌ای، -کسب مهارت استفاده از چندرسانه‌ای‌ها برای آموزش دروس و ارائه سخنرانی‌های کلاسی، -کسب مهارت لازم برای راهنمایی دانش‌آموزان به استفاده اشتراکی از فناوری و تشکیل گروه‌های مباحثه، -توانایی ایجاد انگیزه و اشتیاق در دانشجویان برای به‌کارگیری از فناوری اطلاعات در حل مسائل درسی، -کسب مهارت‌های لازم برای تولید نرم‌افزارهای آموزشی که به صورت تعاملی با فراگیر ارتباط برقرار می‌کند، -کسب مهارت در ایجاد صفحات وب و انتشار آن بر روی شبکه برای تسهیل ارتباط با فراگیران."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.