Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو: از خیزش تئوریک تا تعریف و فلسفه علم

مصاحبه شونده:

مصاحبه کننده:

علمی-ترویجی/ISC (12 صفحه - از 251 تا 262)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، کتاب‌داری، علم، کثرت اطلاعات، کتابخانه ملی، رشته کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، تعریف، دانش، رشته کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی علم، حوزه کار کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، نظری، انتقال اطلاعات، پرسش، ابزار، دکتر خسروی، نظریه اطلاعات، مفاهیم، اطلاعات ابزار جدید، انسان، علم کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، زبان، ابزار جدید نقش کتاب‌دار، کثرت اطلاعات به بهمن اطلاعات، تعریف و فلسفه علم، انتقال دانش، مسئله، استاد فانی، مفهوم جدید اطلاع‌رسانی، کار

خلاصه ماشینی: "خانم طاهری:کتابداران دهه‌های قبل با آنچه الان از یک کتابدار انتظار می‌رود، چه تفاوت‌هایی دارند؟ استاد فانی:فکر می‌کنم مهم‌ترین تفاوت این است که برای مثال در 30 سال پیش کتابدار موفق کسی بود که در حوزه سازماندهی منابع نقش داشت و فعالیت می‌کرد، در دوره ما مهم‌ترین مسئله فهرستنویسی بود و این بخش پایه و اساس کتابداری بود و تقریبا بهترین استعدادهای این رشته چه آنان که در ایران درس خوانده بودند و چه آنانی که در خارج تحصیل کرده بودند، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با حوزه فهرست‌نویسی سرو کار داشتند و البته در طول این 30 سال کارهای خوبی نیز در زمینه فهرستنویسی صورت گرفت و ابزارهای آن تهیه شد و خیلی‌ها وارد این حوزه شدند، درباره رفع کمبود مباحث نظری و تئوری در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی اولین گام این‌ست که ببینیم اصولا چقدر به این مباحث نیاز است و این نیاز چقدار طبیعی‌ست و چقدار مصنوعی؟ ولی کم کم با آمدن مسائل جدید و با توجه به اینکه این حوزه کار خودش را تا حد زیادی در زمینه فهرست‌نویسی انجام داده است، کتابداری امروز برگشته است به نقش اصلی خود که عبارت است از واسطه بودن میان منبع اطلاعات و خواستار اطلاعات و این شاید تغییر و تحول مهمی در این حوزه باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.