چکیده:
پژوهش حاضر تناسب سؤالاتدرک و تجزیه و تحلیل مطالب کتابداریآزمون کارشناسی
ارشد کتابداری و اطلاع رسانی را با دروس تخصصی دوره کارشناسی این رشته بررسی
میکند.تأثیر عاملی نظیر جنسیت، رشته، معدل محل تحصیل دوره کارشناسی پذیرفته شدگان
بر قبولی آنان در آزمون کارشناسی ارشد و همچنین دیدگاههای اعضای هیئت علمی
گروههای آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی سراسر کشور درباره شیوه برگزاری آزمون،
مواد امتحانی و تناسب سؤالات آزمون کارشناسی ارشد نیز مورد توجه بودهاند.نتایج
پژوهش حاکی از آن است که:1)میان سؤالات تخصصی طرح شده در آزمون کارشناسی ارشد
کتابداری و اطلاع رسانی و واحدهای درسی این رشته در دوره کارشناسی تناسبی وجود
ندارد؛2)کارشناسان زبان انگلیسی از کارشناسان دیگر رشتهها در آزمون کارشناسی ارشد
کتابداری موفقتر بودهاند؛3)معدل و دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی از عوامل مؤثر
بر پذیرش داوطلبان بوده است؛4)اعضای هیئت علمی نسبت به شیوه فعلی برگزاری آزمون
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و تناسب سؤالات نگرشی مثبت ندارند.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر عاملی نظیر جنسیت، رشته، معدل محل تحصیل دوره کارشناسی پذیرفته شدگان بر قبولی آنان در آزمون کارشناسی ارشد و همچنین دیدگاههای اعضای هیئت علمی گروههای آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی سراسر کشور درباره شیوه برگزاری آزمون، مواد امتحانی و تناسب سؤالات آزمون کارشناسی ارشد نیز مورد توجه بودهاند.
نتایج پژوهش حاکی از آن است که:1)میان سؤالات تخصصی طرح شده در آزمون کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و واحدهای درسی این رشته در دوره کارشناسی تناسبی وجود ندارد؛2)کارشناسان زبان انگلیسی از کارشناسان دیگر رشتهها در آزمون کارشناسی ارشد کتابداری موفقتر بودهاند؛3)معدل و دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی از عوامل مؤثر بر پذیرش داوطلبان بوده است؛4)اعضای هیئت علمی نسبت به شیوه فعلی برگزاری آزمون کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و تناسب سؤالات نگرشی مثبت ندارند.
یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که تعداد پرسشهای هر یک از سه ماده آزمونی(معارف، زبان خارجی، درک و تجزیه و تحلیل مطالب کتابداری)متناسب با تعداد واحدهای دروس دوره کارشناسی این رشته نیست (7:1-22) بررسی وضعیت آزمون کارشناسی ارشد در کشور در دیگر رشتهها نیز به طور پراکنده مطالعه شده است.
برای سنجش نگرش اعضای هیئت علمی گروههای آموزش کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نسبت به مواد آزمونی و تناسب سؤالات آزمون کارشناسی ارشد این رشته، پرسشهایی به شرح جدول 9 طرح گردید.
نگرش اعضای هیئت علمی نسبت به شیوه برگزاری آزمون کارشناسی ارشد کتابداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و پیشنهادها یافتههای پژوهش حاکی از آن است که توزیع پرسشهای مادهآزمودنیدرک و تجزیه و تحلیل مطالب کتابداریمتناسب با تعداد واحدهای دروس تخصصی مورد توجه در آزمون نیست."