چکیده:
کاربران برای استفاده از کتابخانه باید کاملا از نظر روحی آمادگی داشته باشند و
وظیفه دستاندرکاران کتابخانه آماده کردن چنین محیطیست.در دهههای اخیر در این
زمینه کوششهای زیادی شده است.اضطراب کتابخانهای که زائیده علل مختلفیست. یکی از
مباحث این موضوع است.اضطراب کتابخانهای عاملی بازدارنده است و برطرف کردن آن
میتواند کارایی کاربران را بیشتر کند.مقاله حاضر مروری بر مقولهاضطراب
کتابخانهای در کتابخانههای دانشگاهیست که به دلیل تازگی موضوع در ایران بیشتر به
پژوهشهای انجام گرفته در کشورهای دیگر میپردازد.این بررسی میتواند قدمی باشد
برای شناخت بیشتر موضوع و انجام پژهشهایی در این زمینه در آینده
خلاصه ماشینی:
"این بررسی میتواند قدمی باشد برای شناخت بیشتر موضوع و انجام پژهشهایی در این زمینه در آینده کلید واژهها دانشجویان، کاربران کتابخانهها، اضطراب کتابخانهای، کتابخانههای دانشگاهی، استفاده از کتابخانه مقدمه روابط انسانی در مدیریت در دهههای اخیر جایگاه ویژهای پیدا کرده است و پژوهشگران زیادی به تحقیق در این باره پرداختهاند.
این بررسی درصدد رسیدن به پاسخ این سؤال بود که چرا دانشجویانی که از کتابخانه استفاده میکنند تمایل به بهرهگیری از همکاری کتابداران ندارند؟ در مصاحبههای انجام گرفته با دانشجویان انتخاب شده به طور تصادفی، در سه زمینه کار کتابخانه این سؤال مطرح میشد که آیا هنگام استفاده از کتابخانه از کتابداران و یا هم دورهایهای خود کمک میگیرند یا خیر؟از دانشجویان مصاحبه شده، 41 درصد در مورد استفاده (1).
در پایان نیم سال نیز از دانشجویان خواسته شده بود انشایی بنویسند و در آن به چهار سؤال دیگر درباره استفاده از کتابخانه پاسخ دهند و اینکه طی نیم سال گذشته احساس آنها نسبت به کتابخانه چه تغییری یافته است؟ص این پژوهش نه تنها از جهت کاری که از دانشجویان خواسته شده بود، بلکه از جهت همکاری بسیار زیادی که از اعضای هیئت علمی میطلبید منحصر به فرد بود، همکارییی که گاه دشوار به دست میآید.
پژوهشهای جاری در این مقطع دو عنصر اصلی برای استفاده از معیار اضطراب کتابخانهای و سوابق آماری اندازهگیری اضطراب کتابخانهای در میان دانشجویان دانشگاه وارد صحنه میشوند کان جیائو، 3 و آنتونی آنوگبوزی؛ 4 تحقیقات زیادی درباره اضطراب کتابخانهای انجام دادهاند که اولین آنها در 1995 با مطالعه بر روی ویژگیهای (1)."