Skip to main content
فهرست مقالات

وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی(مقطع متوسطه) استان کهگیلویه و بویر احمد

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (9 صفحه - از 145 تا 153)

کلیدواژه ها :

کتابخانه‌های آموزشگاهی ،بررسی وضعیت ،مقطع متوسطه ،کهگیلویه و بویر احمد

کلید واژه های ماشینی : استان کهگیلویه و بویر احمد، کتابخانه‌های آموزشگاهی مقطع متوسطه، تحقیق وضعیت کتابخانه‌های آموزشگاهی مقطع، اطلاعات، آموزش، کتاب، مقطع متوسطه استان کهگیلویه، کتابخانه‌های آموزشگاهی، وضعیت کتابخانه‌های آموزشگاهی، استان

در این تحقیق وضعیت کتابخانه‌های آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کهگیلویه و بویر احمد بررسی شده است.جامعه آماری، همه کتابخانه‌های آموزشگاهی مقطع متوسطه استان را در بر می‌گیرد که 283 کتابخانه هستند.نوع پژوهش توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که از طریق اداره آموزش و پرورش هر منطقه میان آموزشگاه‌ها توزیع شد.نتایج پژوهش از این قرارند:کمبود کتاب و روزآمد نبودن مجموعه، کمبود بودجه، کمبود نیروی متخصص، نامناسب بودن فضای کتابخانه‌ها، کمبود تجهیزات، نبود نشریات ادواری، کمبود وسایل دیداری-شنیداری، کمبود کتاب مرجع، استفاده نکردن از فناوری اطلاعات، و نامناسب بودن زمان استفاده از کتابخانه. در پایان پیشنهادهایی برای بهینه‌سازی کتابخانه‌های آموزشگاهی در این استان ارائه شده است.ص

خلاصه ماشینی:

"در این تحقیق در دو زمینه عوامل درونی و بیرونی، علل پویا نبودن این کتابخانه‌ها بررسی شده است و در نهایت چنین نتیجه گرفته شد: -کتابخانه‌های دبیرستانی فاقد کتابدار با پست سازمانی هستند؛ -بودجه خاص در دبیرستان‌ها برای کتابخانه زیر استاندارد است؛ -نسبت کتاب به دانش‌آموز در هر کتابخانه زیر استاندارد استت؛ -رده‌بندی، مجموعه‌سازی و سازماندهی در کتابخانه های آموزشگاهی نامناسب است(5). 5. 59 درصد از کتابخانه‌های مورد بررسی، فاقد هر گونه مواد دیداری-شنیداری و فناوری‌های اطلاعاتی هستند و 31 درصد به رادیو و تلویزیون و ویدئو و 10 درصد به رایانه اشاره کرده‌اند، این در حالی‌ست که امروزه هر کتابخانه‌ای به تجهیزات فنز نیاز دارد چرا که روزآمد بودن روز به روز ضروری‌تر می‌شود و هماهنگی میان آموزش ونیاز جامعه ایجاب می‌کند که نظام آموزشی ما بودجه خاصی برای فناوری‌های نوین اطلاعاتی در نظر بگیرد. در حالی که 15 درصد از کتابخانه‌های مدارس بیش از 2000 جلد کتاب دارند و لازم است اداره آموزش و پرورش با توجه به بخشنامه‌ای که در این مورد وجود دارد، برای کارآیی این کتابخانه‌ها نیروی متخصص استخدام کند و برای کتابداران غیر متخصص نیز دوره‌های آموزش ضمن خدمت برگزار کند. تشکیل کمیته کتابخانه‌های آموزشگاهی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و کتابخانه ملی ایران و مشخص کردن استانداردهای این کتابخانه‌ها در همه دوره‌های تحصیلی متناسب با اوضاع کشور؛ 2."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.