Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی میزان پویایی کتابخانه های مدارس در دوره راهنمایی و متوسطه اصفهان . . .

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (11 صفحه - از 72 تا 82)

کلیدواژه ها : اصفهان ،کتابخانه‌های آموزشگاهی ،بررسی وضعیت ،مدارس راهنمایی ،مدارس متوسطه

کلید واژه های ماشینی : مدارس ،کتابخانه‌های مدارس ،بررسی میزان پویایی کتابخانه‌های مدارس ،کتابخانه‌های مدارس در دوره راهنمایی ،آموزش ،متوسطه ،مدارس پسرانه و دخترانه ،کتابخانه‌های آموزشگاهی ،دانش‌آموزان ،کتابخانه‌های مدارس پسرانه و دخترانه ،کتابخانه‌های آموزش ،مدارس دخترانه ،پرورش ،تحقیق مسئولان مدارس دوره راهنمایی ،دوره متوسطه ،کتابخانه‌های مدارس پسرانه دوره راهنمایی ،کتابخانه‌های مدارس دخترانه دوره راهنمایی ،کتاب‌های کتابخانه‌های مدارس پسرانه ،کتابخانه‌های مدارس پسرانه دوره ،پویایی کتابخانه‌های مدارس در دوره ،کتاب‌های کتابخانه‌های مدارس پسرانه دوره ،پژوهش ،شهر اصفهان ،دوره راهنمایی ،کتابداران ،پرسشنامه ،کتابخانه‌های مدارس دخترانه و پسرانه ،کتابخانه‌های مدارس دخترانه ،مجموعه کتابخانه ،دانش‌آموزان مدارس پسرانه و دخترانه

کتابخانه‌های آموزشگاهی، در پیشبرد برنامه‌های درسی، ایجاد و پرورش عادت مطالعه، پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان، و اجرای برنامه‌های جنبی نقش عمده‌ای دارند.هدف این پژوهش بررسی وضعیت و میزان پویایی کتابخانه‌ای آموزشگاهی شهر اصفهان درمقاطع راهنمایی و متوسط از جنبه‌های مختلف فضا، تجهیزات، مجموعه، سازماندهی، خدمات امانی، فعالیت‌های جنبی، و میزان تحصیلات نیروهای انسانی‌ست.جامعه آماری همه مدارس نواحی پنج‌گانه اداره کل آموزش‌وپرورش شهراصفهان است که از طریق نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی و براساس دو سطح راهنمایی و متوسط، و دخترانه و پسرانه دولتی و غیر انتفاعی، 150 کتابخانه آموزشگاهی گزینش شد.ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه بود.یافته‌های تحقیق نشان داد که بیشتر مدارس کتابخانه دارند، اما از نظر مساحت و فضای تخصیصی، مجموعه و کیفیت و تناسب موضوعی آن، منابع مالی، سازماندهی، و خدمات امانی مشکلات متعددی دارند که درانتهای مقاله پیشنهادهایی برای اصلاح و بهبود وضعیت ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"یافته‌های تحقیق نشان داد که بیشتر مدارس کتابخانه دارند، اما از نظر مساحت و فضای تخصیصی، مجموعه و کیفیت و تناسب موضوعی آن، منابع مالی، سازماندهی، و خدمات امانی مشکلات متعددی دارند که درانتهای مقاله پیشنهادهایی برای اصلاح و بهبود وضعیت ارائه شده است. احمد شعبانی و مرتضی فاضل در 1381 درزمینه تجهیز و نحوه اداره کتابخانه‌های مدارس متوسطه شهرضا مطالعه‌ای انجام دادند و به‌این نتیجه دست یافتند که نحوه اداره کتابخانه، برتشویق دانش‌آموزان به مطالعه غیر درسی و رویکرد به کتابخانه‌های مدارس درحد متوسط تأثیرگذار است و تجهیزات کتابخانه در گرایش دانش‌آموز به‌این‌ کتابخانه‌ها درحد زیادی تأثیر دارد(9:47-56). 7. بررسی میزان درصد وجود دفتر ثبت در کتابخانه‌های مدارس دخترانه و پسرانه دوره راهنمایی، نشان داد که 2/51 درصد از این کتابخانه‌ها دفتر ثبت دارند، و در دوره متوسطه در مجموع 4/44 درصد از کتابخانه‌ها دارای دفتر ثبت هستند ولی تعداد معدودی از آنها به درستی تنظیم‌شده بودند. سؤال 5:نظام رده‌بندی موجود در کتابخانه‌های آموزشگاهی چیست؟5/90 درصد از کتابخانه‌های مدارس پسرانه و دخترانه دوره راهنمایی، کتاب‌های خود را رده‌بندی موضوعی کرده‌اند و 1/4 درصد براساس حروف الفبا، 7/2 درصد برحسب قطع کتاب، 7/2 درصد دیگر از روش رده‌بندی دهدهی دیویی استفاده کرده‌اند. سؤال 6:کتابخانه‌های مورد پژوهش چگونه عضو می‌پذیرند؟مقایسه میانگین تعداد اعضای کتابخانه نشان داد که دانش‌آموزان مدارس دخترانه دوره‌های‌راهنمایی و متوسطه بیشتر از دانش‌آموزان مدارس پسرانه دیگر دوره‌ها مایل به عضویت در کتابخانه هستند(جدول 4). 4. بیشترین نظام امانت به‌کاربرده شده در کتابخانه‌های مدارس پسرانه و دخترانه دوره‌راهنمایی به‌ترتیب از این قرار است:50 درصد نظام‌باز، 8/48 درصد نظام‌بسته، و 2/1 درصد از هردو نظام استفاده می‌کنند(جدول 5)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.