Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نیازهای اطلاعاتی مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (21 صفحه - از 148 تا 168)

کلیدواژه ها :

کارشناسان ،نیازهای اطلاعاتی ،مدیران ،سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، بررسی نیازهای اطلاعاتی مدیران، نیازهای اطلاعاتی مدیران و کارشناسان، نیازهای اطلاعاتی، مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش، کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مدیران، سازمان، پژوهش

این پژوهش به بررسی نیازهای اطلاعاتی مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش می‌پردازد.روش تحقیق پیمایشی توصیفی‌ست و داده‌ها از طریق پرسشنامه گردآوری شده است.از مجموع پرسشنامه‌های توزیع شده درجامعه آماری 324 نفره مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تعداد 273 پرسشنامه معدل 25/84 درصد جمع گردید.برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، داده‌ها درجدول و نمودار درج شد.یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد درزمینه همه فعالیت‌ها و وظایف سازمان ازجمله پژوهش، برنامه‌ریزی درسی، تألیف، تولید رسانه آموزشی و چاپ و توزیع، به اطلاعات نیاز است.به اطلاعات مرجع و اطلاعات بیش از دیگر اطلاعات نیاز است.اطلاعات مورد نیاز بیشتر به‌منظور روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و انجام امور جاری به کار می‌رود.7/21 درصد از جامعه از اینترنت و بیشتر از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.از میان پایگاه‌ها شبکه رشد، یونسکو و سازمان‌های وابسته، بیشترین درصد بیشتر از خدمات دیگر بهره‌مند است.ارائه آموزش تأمین مدرک و استفاده از منابع و اطلاعات به‌صورت شبکه‌ای پیشنهاد شده است.

خلاصه ماشینی: "3. مهم‌ترین منابع اطلاعاتی مدیران و کارشناسان کدام است؟براساس یافته‌های پژوهش در نمودار 4، مهم‌ترین منبع اطلاعاتی جامعه مورد نظر درابتدا کتاب با 66/52 درصد، سپس مجله با 52/32 درصد، شبکه با 15/28 درصد دراولویت سوم و گزارش با 07/31 درصد در اولویت چهارم قرار دارد و اولویت پنجم جامعه، پایان‌نامه با 67/26 درصد شناخته شده است. 9. ارائه‌نکردن خدمات‌مطلوب اطلاعاتی یا خدمات اطلاع‌رسانی و محدودیت برخی سبب شده است نیازهای جامعه موردمطالعه در سازمان کمتر برآورده شود(25 درصد)و فقط خدمات امانت و تکثیر نسخه به‌خوبی ارائه می‌شود و بقیه خدمات‌اطلاعاتی در دفاتر دیگری مثل مرکزخدمات ماشینی دفتر تألیف، مرکز منابع دفترتألیف، آرشیو دفتر انتشارات کمک‌آموزشی، مرکزپژوهش دفتر تکنولوژی آموزشی، مرکز اسناد و اطلاع‌رسانی دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و مرکز اسناد مؤسسه پژوهشی به‌صورت پراکنده و مقطعی انجام شود. واحد نیازسنجی اطلاعات:وظیفه آن تعیین نیازهای اطلاعاتی کارشناسان و مدیران سازمان در فواصل پنج‌ساله، سالانه، فصلی، ماهانه، هفتگی و یا روزانه باشد و این نیازها را به دیگر بخش‌های کتابخانه ارائه کند تا بتوانند برای تعیین خدمات‌اطلاعاتی مورد نیاز تصمیم‌گیری کنند. 7. واحد ارائه خدمات گزینشی‌اطلاعات:با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان و مدیران نیاز به اطلاعات تخصصی خود دارند و از اولویت‌های آنها هم روزآمد کردن اطلاعات تخصصی‌ست، پیشنهاد می‌شود خدمات گزینش‌اطلاعات در این مرکز ابتدا به‌صورت محدود و سپس به‌طور گسترده به‌کار گرفته شود. همچنین راهکارهایی برای برآوردن نیازهای‌اطلاعاتی در سازمان پیشنهاد می‌گردد:-همان‌گونه که از نتایج تحقیق برآمد، جامعه مورد مطالعه از کتاب و مجلات بیشتر استفاده می‌کنند پس باید برای رفع نیازهای‌اطلاعاتی در تأمین این دو مقوله تلاش کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.