Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نیازهای اطلاعاتی مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش

نویسنده:

علمی-ترویجی (21 صفحه - از 148 تا 168)

کلیدواژه ها : کارشناسان ،نیازهای اطلاعاتی ،مدیران ،سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،بررسی نیازهای اطلاعاتی مدیران ،نیازهای اطلاعاتی مدیران و کارشناسان ،نیازهای اطلاعاتی ،مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش ،کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی ،سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ،مدیران ،سازمان ،پژوهش ،منابع اطلاعاتی ،اطلاعات مرجع و اطلاعات بیش ،اینترنت ،از اطلاعات ،شبکه ،برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش ،منابع اطلاعاتی مدیران و کارشناسان ،کتاب ،کتابخانه ،جامعه ،مجراهای ،اطلاع‌رسانی ،مهم‌ترین منابع اطلاعاتی ،خدمات ،اولویت ،مراکز اطلاعاتی ،بررسی نیازهای اطلاعاتی جامعه ،مدیران اطلاع‌رسانی از نیازهای اطلاعاتی ،مطالعه نیازهای اطلاعاتی ،بانک‌های اطلاعاتی

این پژوهش به بررسی نیازهای اطلاعاتی مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش می‌پردازد.روش تحقیق پیمایشی توصیفی‌ست و داده‌ها از طریق پرسشنامه گردآوری شده است.از مجموع پرسشنامه‌های توزیع شده درجامعه آماری 324 نفره مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تعداد 273 پرسشنامه معدل 25/84 درصد جمع گردید.برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، داده‌ها درجدول و نمودار درج شد.یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد درزمینه همه فعالیت‌ها و وظایف سازمان ازجمله پژوهش، برنامه‌ریزی درسی، تألیف، تولید رسانه آموزشی و چاپ و توزیع، به اطلاعات نیاز است.به اطلاعات مرجع و اطلاعات بیش از دیگر اطلاعات نیاز است.اطلاعات مورد نیاز بیشتر به‌منظور روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و انجام امور جاری به کار می‌رود.7/21 درصد از جامعه از اینترنت و بیشتر از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.از میان پایگاه‌ها شبکه رشد، یونسکو و سازمان‌های وابسته، بیشترین درصد بیشتر از خدمات دیگر بهره‌مند است.ارائه آموزش تأمین مدرک و استفاده از منابع و اطلاعات به‌صورت شبکه‌ای پیشنهاد شده است.

خلاصه ماشینی:

"3. مهم‌ترین منابع اطلاعاتی مدیران و کارشناسان کدام است؟براساس یافته‌های پژوهش در نمودار 4، مهم‌ترین منبع اطلاعاتی جامعه مورد نظر درابتدا کتاب با 66/52 درصد، سپس مجله با 52/32 درصد، شبکه با 15/28 درصد دراولویت سوم و گزارش با 07/31 درصد در اولویت چهارم قرار دارد و اولویت پنجم جامعه، پایان‌نامه با 67/26 درصد شناخته شده است. 9. ارائه‌نکردن خدمات‌مطلوب اطلاعاتی یا خدمات اطلاع‌رسانی و محدودیت برخی سبب شده است نیازهای جامعه موردمطالعه در سازمان کمتر برآورده شود(25 درصد)و فقط خدمات امانت و تکثیر نسخه به‌خوبی ارائه می‌شود و بقیه خدمات‌اطلاعاتی در دفاتر دیگری مثل مرکزخدمات ماشینی دفتر تألیف، مرکز منابع دفترتألیف، آرشیو دفتر انتشارات کمک‌آموزشی، مرکزپژوهش دفتر تکنولوژی آموزشی، مرکز اسناد و اطلاع‌رسانی دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و مرکز اسناد مؤسسه پژوهشی به‌صورت پراکنده و مقطعی انجام شود. واحد نیازسنجی اطلاعات:وظیفه آن تعیین نیازهای اطلاعاتی کارشناسان و مدیران سازمان در فواصل پنج‌ساله، سالانه، فصلی، ماهانه، هفتگی و یا روزانه باشد و این نیازها را به دیگر بخش‌های کتابخانه ارائه کند تا بتوانند برای تعیین خدمات‌اطلاعاتی مورد نیاز تصمیم‌گیری کنند. 7. واحد ارائه خدمات گزینشی‌اطلاعات:با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان و مدیران نیاز به اطلاعات تخصصی خود دارند و از اولویت‌های آنها هم روزآمد کردن اطلاعات تخصصی‌ست، پیشنهاد می‌شود خدمات گزینش‌اطلاعات در این مرکز ابتدا به‌صورت محدود و سپس به‌طور گسترده به‌کار گرفته شود. همچنین راهکارهایی برای برآوردن نیازهای‌اطلاعاتی در سازمان پیشنهاد می‌گردد:-همان‌گونه که از نتایج تحقیق برآمد، جامعه مورد مطالعه از کتاب و مجلات بیشتر استفاده می‌کنند پس باید برای رفع نیازهای‌اطلاعاتی در تأمین این دو مقوله تلاش کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.