Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی کیفی وب سایتها: معیارها و ابزارها

نویسنده:

مترجم:

علمی-ترویجی (6 صفحه - از 188 تا 193)

کلیدواژه ها : معیارهای ارزیابی ،صفحات وب ،انترنت

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،وب ،ارزیابی ،ارزیابی کیفی وب سایتها ،وب‌سایت‌ها ،کیفیت ،معیارها ،مفهوم و فرآیند ارزیابی اطلاعات ،کاربر ،کیفیت اطلاعات ،محمل مادی اطلاعات ،مشتری ،صفحات وب ،مادی ،فرایند ،کیفیت وب‌سایت‌ها ،کیفیت اطلاعات وب‌سایت‌ها ،محصول ،مفهوم ،محمل اطلاعاتی ،کالای اطلاعاتی ،قضاوتی ،کالای غیر مادی ،روش‌های مدیریت کیفیت بررسی ،جستجو از طریق وب‌سایت‌ها ،چه‌حد می‌توانند نیازها ،oT ،وب‌سایت‌ها و انتخاب وب‌سایت‌های ،سرعت افزایش اطلاعاتی ،خدمات

سرعت افزایش اطلاعاتی که امروزه دراینترنت به‌ویژه از طریق شبکه جهانی وب ارائه می‌شود نسبت به اطلاعاتی که در رسانه‌های گروهی دیگر دردسترس است خیلی بیشتر است.همان‌طور که هر چیزی را که در روزنامه می‌خوانیم، در تلویزیون می‌بینیم و یا از رادیو می‌شنویم، دوست نداریم و قبول نمی‌کنیم، نمی‌توانیم هر چیزی را که در اینترنت موجود است، قبول کنیم و به آن علاقه داشته‌باشیم. از این‌رو لازم است کیفیت وب‌سایت‌ها به‌طور جدی ارزیابی شود و مشخص شود که آنها تا چه‌حد می‌توانند نیازها و خواسته‌های ما را برطرف کنند.این مقاله کوشش می‌کند مفهوم و فرآیند ارزیابی اطلاعات را برپایه برخی مفاهیم، قواعد و روش‌های مدیریت کیفیت بررسی کند و هدف آن طرح برخی معیارهای اساسی برای ارزیابی کیفی وب‌سایت‌ها و انتخاب وب‌سایت‌های مناسب است.

خلاصه ماشینی:

"این مقاله کوشش می‌کند مفهوم و فرآیند ارزیابی اطلاعات را برپایه برخی مفاهیم، قواعد و روش‌های مدیریت کیفیت بررسی کند و هدف آن طرح برخی معیارهای اساسی برای ارزیابی کیفی وب‌سایت‌ها و انتخاب وب‌سایت‌های مناسب است. براساس این الگو در اگولانسکو نتیجه گرفت کهیک کالای اطلاعاتی(متن، صوت، تصویر)و محمل مادی اطلاعات(برای مثال کاغذ، کتاب، مجله، نوار صوتی و یا نوارویدئویی و نظایر آن)فقط وقتی می‌تواند به‌عنوان کالای اطلاعاتی با کیفیت، مورد توجه قرار بگیرد که تولیدکننده اطلاعات(قبل از طراحی، تولید و تهیه محصول)نیازهای ابرازشده و تلویحی کاربر/مشتری و عکس العمل‌های آنها(پس از تهیه و تدارک محصول) را مدنظر قرار دهد. طراحی یک صفحه وب سه مؤلفه اساسی دارد: سرصفحه 1 ، متن اصلی، پاصفحه 2 ، با بررسی کامل این مؤلفه‌ها می‌توان به سؤالاتی از این قبیل پاسخ داد:-پدیدآورنده سایت کیست(یا شخص مرتبط با سایت چه‌کسی‌ست)؟-سایت چه زمانی به‌وجود آمده یا تجدیدنظر شده است؟-حامی و پشتیبان سایت چه‌کسی است؟-چه پیوندهایی فراهم آمده‌است؟-مخاطبان موردنظر سایت چه‌کسانی هستند؟-هدف از اطلاعات موجود در سایت چیست؟امروزه، تقریبا هر کسی می‌تواند پیدایش یک وب‌سایت را اعلام کند و متأسفانه تاکنون استانداردی رسمی به‌عنوان حداقل معیار برای انجام این کار وجود ندارد. بعضی وب‌سایت‌ها از یک پیوند پست الکترونیکی با مسئول وب‌سایت 3 برای تسهیل کنش متقابل استفاده می‌کنند، یعنی ارتباط میان کاربر و تولیدکننده اطلاعات به‌منظور بهبود مستمر و مداوم کیفیت سایت، و این بر اساس واکنش‌هایی‌ست که از این طریق از کاربران مختلف گردآوری می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.