چکیده:
هر سازمانی برای رسیدن به هدفهای خود، به کارکنانی کار آمد و متخصص با سطح و
دامنهای مشخص از وظایف، دانش و مهارتها نیاز دارد.این وظایف، مسئولیتها،
تواناییها، مهارتها، و دانشها مجموعه مؤلفههایی هستند که در قالب سندی به
نامشرح شغلتدوین میشود.بنابراین، هر یک از کارکنان سازمان باید شرح شغل مخصوص به
خود را داشته باشد تا آگاهی لازم را نسبت به گستره وظایف خود به دست بیاورد.این امر
در کتابخانه، که یکی از مهمترین نهادهای پویای جامعه است و تحویلهای علمی، فرهنگی
و اجتماعی را باز میتاباند، اهمیت زیادی دارد.با وجود این، در کمتر کتابخانه و
مرکز اطلاعرسانی در سطح کشور، شرح شغل مدون مطابق با الگوی تدوینشرح شغلو
فناوریهای روز میتوان یافت.بنابر این، ضروری به نظر میرسد تا سازمانهای ذیربط
اقدام به تجزیه و تحلیل مشاغل کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی بکنند وشرح شغل
کتابداران با سمتهای مختلف را براساس نیازهای جدید بازار کار تدوین نمایند و در
اختیار آنان قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
"برای اینکه جایگاه نیروی انسانی و وظایف محوله به هرکدام از آنها در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی مشخص شود، مدیریت کتابخانه باید شرح وظایفی برای کتابداران خود تدوین کند تا بر اساس آن کارکنان کتابخانه به حدود وظایف خود آگاه، و در صدد انجام صحیح آن باشند.
شرح شغل(وظایف)در کتابخانههاکتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی که مراکز اشاعه اطلاعات هستند، برای اینکه بتوانند رسالت خدماتی خود را به مطلوبترین وجه ممکن به انجام برسانند، باید از نیروی انسانی متخصص باقابلیتها و مهارتهای مورد نیاز بهرهمند شوند.
ابن علی در جلد دوم طرح طبقهبندی و ارزشیابی مشاغل وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت که توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور سرپرستی میشود، گروه کتابداری را در رسته آموزشی و فرهنگی قرار داده و نمونه وظایف ومسئولیتهایی را به طور کلی برای کتابداران درنظر گرفته است.
سپس مجموعهای از شرایط را از نظر تحصیلات و تجربه برای احراز این شغل به شرح زیر بیان میدارد:-دانشنامه دکترا یا فوق لیسانس در رشته کتابداری یا در سایر رشتهها؛(1) eiruD nhoJ (2) deyorloH یکی از ابزارهای مورد نیاز مدیرین منابع انسانی در سازمانها، شرح وظایف مدون و مناسب است.
برخی کتابخانههای دانشگاهی نیز بر خود به طور مشخص به تدوینشرح وظایفو معیارهای عملکردی کتابداران بخشهای مختلف کتابخانه پرداختهاند که به ذکر تعدادی از آنها بسنده میکنیم:معاونت پژوهشگاهی دانشگاه تربیت مدرس در تدوین تشکیلات کتابخانه مرکزی آن دانشگاه ابتدا به تعریف هر یک از سمتها پرداخته، سپس شرح وظایف وشرایط احراز را برای کتابداران ان سمتها ذکر کرده است."