خلاصه ماشینی:
"ویژگیهای جمعیتی،فرهنگی و بهداشتی اندونزی بهعنوان پرجمعیتترین کشور مسلمان جهان بیش از 042 میلیون نفر جمعیت دارد که 82/1 درصد از آنها زیر 41 سال7 66 درصد بین 51 تا 46 سال و 5/9 درصد نیز بیشتر از 56 سال سن دارند.
دولت اندونزی تصمیم دارد برای مقابله با آثار منفی بحران اقتصاد جهانی در 2 سال آینده بیش از 01 میلیارد دلار به اقتصاد خود تزریق کند.
اندونزی در سال 8002 بهعنوان سی و سومین کشور صادراتی جهان بیش از 931 میلیارد و 003 میلیون دلار کالا صادر کرد که عموما شامل نفت خام و گاز طبیعی،اتیلن، قیر،گل گوگرد،پلی اتیلن،موم پارافین،کربن،ضایعات تراشکاری،تجهیزات الکترونیکی مصنوعهای چوبی،منسوجات،کاغذ،روغن،نخل،الوارهای چوبی،راکتورهای هستهای، مس و محصولهای جانبی،چربیهای حیوانی،کائوچو و برنج بود ژاپن،آمریکا،سنگاپور، چین کرهجنوبی،هند و مالزی بهترتیب بزرگترین خریداران کالا از اندونزی محسوب میشوند.
آشنایی نداشتن تجار و بازرگانان دوکشور با بازارهای یکدیگر،ضعف در بستهبندی محصولهای صادراتی به ویژه میوه و خشکبار،فقدان سیستم اطلاعرسانی و کار آمد در بازار جهانی کالاها و خدمات جهت آگاهی سریع و به موقع تجار و صادرکنندگان،بالا بودن هزینه حملونقل برای صدور کالا،نبود تبلیغات کافی از سوی دو کشور برای کالاهای صادراتی خود در کنار بعد مسافت و ساختار اقتصادی مشابه و کیفیت نامطلوب کالاهای تولیدی از مهمترین موانع توسعه روابط اقتصادی ایران و اندونزی قلمداد میشوند.
در همین حال تبادل هیأتهای تجاری و برگزاری همایشهای بازرگانی و اقتصادی در قلمرو دو کشور برای شناساندن قابلیتها و توانمندیهای دوجانبه،همکاریهای دوجانبه صندوق ضمانت صادرات ایران و سازمان ذیربط اندونزیایی و اعطای اعتبار به خریداران،بالا بردن کیفیت کالاهای صادره و رقابتیتر کردن قیمت محصولهای صادراتی و دست آخر برقراری خط هوایی ایران و اندونزی به توسعه مناسبات تجاری کمک کنند."