Skip to main content
فهرست مقالات

نقش کتابداران و اطلاع رسانان در مدیریت دانش سازمان ها

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (14 صفحه - از 101 تا 114)

کلیدواژه ها : مدیریت دانش ،کتابداران و اطلاع‌رسانان ،زمینه‌یابی ،سرفصل‌های دروس

کلید واژه های ماشینی : مدیریت دانش ،اطلاعات ،کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،مهارت‌های ،دوره‌های آموزشی کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،علوم کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،تخصصی ،متخصصان کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،سازمان ،مدیریت دانش سازمان‌ها ،کتابداران و اطلاع‌رسانان ،نقش کتابداران و اطلاع‌رسانان ،انطباق دروس دوره‌های آموزشی کتاب‌داری ،سرفصل‌های ،سرفصل‌های دروس کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،اطلاع‌رسانان در مدیریت دانش ،سرفصل‌های دروس کتابداری و اطلاع‌رسانی ،سرفصل دروس رشته علوم کتاب‌داری ،کارشناسی ،مدیریت اطلاعات ،آموزش ،متخصصان ،برنامه آموزش دوره کارشناسی کتاب‌داری ،مدیریت دانش و علوم کتاب‌داری ،مدیریت دانش سازمان ها ،سرفصل دروس دوره کارشناسی کتاب‌داری ،دوره کارشناسی کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،سرفصل دروس دوره دکترای کتاب‌داری ،رشته علوم کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،حوزه مدیریت دانش

در این مقاله ابتدا، تعاریف و تاریخچه مدیریت دانش بیان می‌شود سپس مراحلی که متخصصان کتابداری و اطلاع‌رسانی می‌توانند در آنها به ایفای نقش بپردازند، بررسی می‌گردد.قسمتی از مقاله به بررسی مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای کتابداران در دو حوزه مهارت‌های تخصصی و مهارت‌های اجتماعی می‌پردازد.سپس با مرور سرفصل‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی و تطبیق آنها با مهارت‌های مورد نیاز، درباره میزان انطباق دروس دوره‌های آموزشی کتابداری و اطلاع‌رسانی با این مهارت‌ها بحث می‌شود.در پایان با نتیجه‌گیری کلی، پیشنهادهای لازم برای ارتقاء توانایی دانش‌آموختگان و دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی در حوزه مدیریت دانش ارائه می‌شود. روش تحقیق این مقاله، مطالعه کتابخانه‌ای ست.با مرور متون و نوشته‌های موجود در حوزه مدیریت دانش و علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و همچنین آیین‌نامه‌های مصوب و سرفصل‌های دروس کتابداری و اطلاع‌رسانی برای مقاطع سه گانه(کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا)، تجزیه و تحلیل لازم صورت گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"با مرور متون و نوشته های موجود در حوزه مدیریت دانش و علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و همچنین آیین‌نامه‌های مصوب سرفصل‌های دروس کتابداری و اطلاع‌رسانی برای مقاطع سه گانه(کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا)، تجزیه و تحلیل لازم انجام شده است. وی همچنین معتقد است که با توجه به تحقیقات انجام شده، کتابداران و اطلاع‌رسانان کتابخانه‌های تخصصی به یادگیری مستمر در زمینه‌های فناوری اطلاعات و همچنین حوزه‌های مدیریت تمایل نشان می‌دهند و از آنجا که اخیرا متخصصان مذکور در مشاغل خود در موضع مدیریتی قرار می‌گیرند، آنها نه تنها باید اصول و مهارت‌های مدیریت اطلاعات را(که پیشتر یاد گرفته‌اند)به کار گیرند، بلکه باید با اصول و مهارت‌های مدیریت تجاری نیز آشنا باشند تا بتوانند در مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی ارزش افزوده ایجاد کنند(13: 197-204). با در دست داشتن این اهداف و چشم‌انداز موجود در تربیت متخصصان کتابداری و اطلاع‌رسانی، دروس ارائه شده برای مقاطع سه گانه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را مرور می کنیم، تا بتوانیم امکان دستیابی به مهارت‌های مورد نیاز برای کتابداران واطلاع‌رسانان به منظور فعالیت در تیم مدیریت دانش سازمان‌ها را بررسی کنیم. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت دروس ارائه شده برای دوره کارشناسی علوم کتابداری و(به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاع‌رسانی، برای پوشش کامل مهارت‌های مورد نیاز برای مشارکت فعال و مؤثر د تیم مدیریت دانش سازمان‌ها کافی نیست. بنابراین، این دروس می‌توانند در زمینه سازی برای فعالیت و ایفای نقش مؤثر در تیم مدیریت دانش سازمان‌ها مفید واقع شوند، اما کافی نیستند و چنانچه، با رویکرد مدیریت دانش، به دوره‌های آموزشی کتابداری و اطلاع‌رسانی نگاه کنیم، باید در سرفصل مقاطع سه‌گانه تغییراتی اعمال کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.