چکیده:
این مقاله ضمن آنکه تعریفی از هویت فرهنگی ارائه میدهد، به بیان جنبههای مختلف
هویت فرهنگی در ایران، و آسیبهای که به هویت فرهنگی به ویژه در ایران وارد میشود،
میپردازد.یکی از آسیبهای مطرح شده، پدیده جهانی شدن است.در انتهای مقاله نقش و
تأثیر اطلاعرسانی در حفظ هویت فرهنگی جامعه مطرح میشود.
خلاصه ماشینی:
"در تعریفملت آمده است که ملت صرفا مجموعه افرادی که از نظر جغرافیایی در محدوده مرزهای معینی سکونت دارند نیست بلکه از دیدگاه جامعهشناسی جامعهای مرکب از افرادی با تاریخ و فرهنگ مشترک و رابطهای ارگانیک با سرزمین معین(عموما خاستگاه اجدادی)است و این هویت یا چیستی آن مردم است.
فولکلور و فرهنگ خاص اقوام نیز گنجینههایی سرشار از ظرایف و لطایف انسانیست که تاریخی را پشت سرگذارده است و مفاخر و بزرگانی دارد که در مقابل مسئله زبان رسمی کشور یا پدیده جهانی شدن در خطر استحاله و نابودی هستند؛ضایعهای که همچون گونههای انقراض یافته طبیعت هرگز جانشین نخواهد داشت.
نباید فراموش کنیم که فرهنگ ملی ایران از همین فرهنگهای بومی و قومی تشکیل شده است و فرهنگ اقوام ایران هر کدام به نوبه خود به وجود آورنده بخشی از هویت تاریخی این سرزمین است.
سنت و تجدد چالش مهم دیگر در هویت فرهنگی ما مسئله مواجهه سنت و تجدد است که در کشور ما به صورت معضلی مزمن و دیرین از زمان قاجاریه تاکنون وجود داشته است بیآنکه پیشرفتی در این مدت حاصل شده باشد و این، تأخر فرهنگیما ار به ثبوت میرسارند.
همراهی دستاوردهای فنی و مادی جوامع صنعتی غرب با فرهنگ و ارزشهای آنها که تفاوتهایی اساسی با فرهنگ و ارزشهای ایران اسلامی داشته است، از یک سو به دلیل نیاز اجتناب ناپذیر به فرآوردههای رفاهی مادی و ماشینآلات و فناوری غرب و از سوی دیگر به علت رشهدار بودن فرهنگ ملی و اسلامی و مقاومت آنها در برابر جنبه فرهنگی همراه آن، منجر به تعارض و شدت گرفتن مسئله سنت و تجدد، و غامض شدن توسعه مدرنیسم کشور شده است."