Skip to main content
فهرست مقالات

خدمات تحویل مدرک: مفهومی نا آشنا در کتابداری ایران

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (9 صفحه - از 72 تا 80)

کلیدواژه ها :

ایران ،خدمات تحویل مدرک

کلید واژه های ماشینی : خدمات تحویل مدرک، اطلاعات، وب سایت‌های خدمات تحویل مدرک، کارگزاران خدمات تحویل مدرک، کتاب، امانت، وب، خدمات تحویل مدرک از مفاهیمی‌ست، تهیه‌کنندگان خدمات تحویل مدرک، الکترونیکی

خدمات تحویل مدرک از مفاهیمی‌ست که در جامعه علمی و حتی برای برخی کتابداران ناشناخته مانده است.برخی این‌گون خدمات را با امانت بین کتابخانه‌ای و خدمات تأمین مدرک اشتباه می‌گیرند.در واژه‌نامه‌ها و اصطالاحنامه‌های فارسی کتابداری و اطلاع‌رسانی نیز این اختلاف نظر و بی‌توجهی دیده می‌شود.در این مقاله ضمن تعریف خدمات تحویل مدرک و بیان پیشینه آن به ضرورت دسترسی به تحویل مدرک در ایران، مراحل تحویل درک، انواع خدمات تحویل مدرک، روش‌های تحویل مدرک، کارگزاران خدمات تحویل مدرک، و نیز معرفی وب سایت‌های خدمات تحویل مدرک پرداخته می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"هنگامی که کتابخانه‌ها قادر به تحویل مدارک از مجموعه موجود در مخازن خود نباشند، با استفاده از روش امانت بین کتابخانه‌ای یا توسل به تحویل اطلاعات از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و مراکز ارائه‌دهنده خدمات تحویل مدرک داخلی و خارجی، اطلاعات مورد نیاز مراجعان را تهیه و تحویل آنان می‌نمایند. در نوشته‌های مختلف اهمیت پرداختن به خدمات تحویل مدرک را مواردی ازجمله افزایش انفجار گونه حجم اطلاعات، گسترش ابعاد و تنوع نیازهای استفاده‌کنندگان، کمبود منابع مالی، کمبود فضا برای نگهداری مواد چاپی در کتابخانه‌ها، کمبود نیروی انسانی، ناتوانی کتابخانه‌ها در فراهم‌آوری کل اطلاعات، دستیابی سریع و کار آمد به اطلاعات و مواردی از این قبیل معرفی نموده‌اند. در واقع کارگزاران خدمات تحویل مدرک مراکزی هستند که اطلاعات و مدارک مورد نیاز استفاده‌کنندگان را در سطوح مختلف فردی، سازمانی ملی و بین المللی، از طریق مجموعه خود و دیگر کتابخانه‌ها و مراکز ممکن است طیف وسیعی را شامل شوند. در کشور ما هم هر چند ممکن است نظام اطلاع‌رسانی توانا و خوبی وجود نداشته باشد، با این حال باتوجه به کاهش هزینه‌های مجموعه گستری و افزایش قیمت نشریات، کتاب و همه محمل‌های اطلاعاتی از یک طرف، و رشد فزاینده حجم اطلاعات ولزوم دستیابی هرچه بیشتر، سریع‌تر و صحیح‌تر به اطلاعات از طرف دیگر لزوم استفاده از خدمات تحویل مدرک نمایان می‌شود و باتوجه به اینکه هیچ کتابخانه‌ای قادر نیست به تنهایی پاسخگوی مراجعان خود باشد، مدیران کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی باید با استفاده از دیگر روش‌های دستیابی به اطلاعات همچون اشتراک منابع و ایجاد فهرستگان‌های محلی و منطقه‌ای و استفاده از خدمات تحویل مدرک مبتنی بر تقاضای استفاده‌کنندگان و حتی با توسل به خدمات تحویل مدرک پیوسته، پاسخگوی مراجعان خود باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.