چکیده:
هدف: پژوهش حاضربه تعیین اضطراب کتابخانه ای و بررسی راه های کاهش آن در انواع جنسیت و مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال می پردازد. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی است. برای بررسی اضطراب کتابخانه ای از پرسش نامه باستیک استفاده شده و جهت بررسی متغیرهای پژوهش از آزمون لون برای برابری همگونی واریانس ها، آزمون T برای مقایسه میانگین دو متغیر مستقل، آزمون ANOVA برای برابری میانگین یک متغیر در چند گروه مستقل مورد استفاده قرار گرفته است.پس از نمونه گیری به روش تصادفی ساده،ازبین 4589 نفرورودی سال اول تعداد 354 نفر دانشجوی دختر و پسر مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب شدند. یافته های پژوهش: یافته ها درزمینه بررسی تفاوتهای جنسیتی نشان داد که اضطراب کتابخانه ای خانم ها از آقایان بیشترو به ترتیب 996/2 و8416/2درصد است ولی از نظر سنی و سطوح آشنایی با رایانه اضطراب آنها تقریبا یکسان است. مقطع تحصیلی نیز تاثیری بر اضطراب ندارد ولی در سیستم کتابخانه ی قفسه بسته به نسبت قفسه باز که به ترتیب9892/2 و 8580/2درصد است و نظام مخزن کارتی به نسبت رایانه ای که به ترتیب 0049/3 و8814/2درصد است اضطراب بیشتری وجود دارد. بیشترین میانگین اضطراب دردانشکده فنی مهندسی و دانشکده شیمی و کمترین اضطراب دردانشکده علوم انسانی و علوم و فنون دریایی است. عضویت در کتابخانه قبل و بعد از ورود به دانشگاه تاثیری بر اضطراب کتابخانه ای ندارد. نتایج پژوهش: بر اساس یافته ها و با در نظر گرفتن نمره اضطراب کتابخانه ای که در این پژوهش تعریف شده است، اضطراب کتابخانه ای دانشجویان ورودی نیم سال اول 89ـ90در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سطح متوسط قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"تجزیه و تحلیل دادهها سوال اول پژوهش:آیا بین متغیرهای جنسیت و سن و اضطراب کتابخانهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالاختلاف معناداری وجود دارد؟ جدول 1-میانگین و انحراف معیار اضطراب جنسیت دانشجویان مورد پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که در جدول 1 مشاهده میشود میانگین اضطراب دانشجویان خانم و آقا به ترتیب 2/996 و 2/8416 درصد میباشد.
سوال دوم پژوهش:آیا بین متغیرهای دانشگاهی دانشکدهها،میزان آشنایی با رایانه،نظام مخزن کتابخانه نوع دسترسی به منابعو اضطراب کتابخانهای اختلاف معناداری وجود دارد؟ جدول 3-میانگین و انحراف معیار اضطراب مقطع تحصیلی دانشجویان مورد پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که در جدول 3 مشاهده میشود میانگین اضطراب دانشجویان مورد پژوهش در مقطع تحصیلی اول کارشناسی و اولکارشناسی ارشد به ترتیب 2/9693 و 2/9003 درصد میباشد.
سوال چهارم پژوهش:میزان شیوع اضطراب کتابخانهای در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال چقدر است؟ جدول 9-میانه و میانگین نمره اضطراب دانشجویان مورد پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که در جدول شماره 9 مشاهده میشود نظر به امتیازدهی پاسخها(نمره 1:میزان اضطراب خیلی کم تا نمرده 5:میزان اضطراب خیلی زیاد)،با توجه به مقدار میانه،نیمی از نمره اضطراب دانشجویان زیر 2/8929 درصد میباشد."