Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش فرایند پژوهش برای اکتشاف و رشد فردی

نویسنده: ؛

مترجم: ؛

زمستان 1383 - شماره 60 علمی-ترویجی (9 صفحه - از 114 تا 122)

کلیدواژه ها : کتابخانه آموزشگاهی ،پژوهش ،یادگیری ،دانش‌آموزان

کلید واژه های ماشینی : آموزش استفاده از کتابخانه ،فرایند پژوهش ،آموزش فرایند پژوهش ،الگوهای فرایند آموزش استفاده ،آموزش فرایند ،دانش‌آموزان تا اکتشاف ،فرایند آموزش استفاده ،اکتشاف و رشد ،الگوی کانادایی فرایند پژوهش ،معلمان و کتابداران ،الگوی تمرکز بر پژوهش ،طریق فرایند پژوهش ،الگوهای مبتنی بر فرایند ،الگوهای مشابه در مدارس ،تمرکز بر پژوهش ،پژوهشی ،نقش آموزشی ،الگوهای فرایند ،استفاده از اطلاعات ،الگوهای آموزش استفاده ،رویکرد فرایندی ،ایجاد علاقه در دانش‌آموز ،مراحل اولیه فرایند پژوهش ،دانش‌آموزان کمک ،تجربه می‌کنند ،الگوهای آموزش ،طریق پژوهش ،معلمان و معلم ،بازنگری فرایند ،حل مسئله

فرایند پژوهش یکی از راه‌هایی‌ست که از طریق آن کودکان و نوجوانان می‌توانند، کتابخانه مدرسه را به عنوان مکانی برای رشد و اکتشاف تجربه کنند.برای آنکه دانش‌آموزان این تجربه‌ها را از طریق فرایند پژوهش کسب کنند، معلمان و کتابداران لازم است راهنمایی آموزشی فراهم آورند که از نظر عاطفی و شناختی روشن باشد.ضروری‌ست کتابداران و معلمان درک عمیقی از اینکه فراگیران چگونه فرایند پژوهش را تجربه می‌کنند و چگونه یادگیری از طریق پژوهش به آسانی صورت می‌پذیرد داشته باشند.طی دو دهه گذشته، الگوهای فرایند آموزش استفاده از کتابخانه، در بسیاری از کشورها ایجاد شده است ازجمله بریتانیا، ایالات متحده، استر الیا و کانادا.این الگوهای مبتنی بر فرایند آموزش استفاده از کتابخانه، این نظریه را تأیید می‌کند که پژوهش کتابخانه‌ای فرصتی‌ست برای دانش‌آموزان تا اکتشاف و رشد فردی را تجربه کنند.به هر حال، اجرای مؤثر چنین الگوهایی بستگی به درک معلمان و کتابداران از این مطلب دارد که سطح تمییز و قدرت تشخیص دانش‌آموزان با هم تفاوت دارد، اینکه دانش‌آموزان فراگیران فعالی هستند که دانش خود را در فرایند استفاده از اطلاعات می‌سازند، اینکه دانش‌آموزان، دگرگونی و تغییرات در احساسات و افکارشان را در جریان استفاده از اطلاعات تجربه می‌کنند.این مسئله از طریق تحلیل یک الگوی کانادایی فرایند پژوهش، به نام«تمرکز بر الگو پژوهشی آلبرتا»با استفاده از پژوهشی مرتبط با اجرای الگو مدل و الگوهای مشابه در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان‌ها مطرح شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.