Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش فرایند پژوهش برای اکتشاف و رشد فردی

نویسنده:

مترجم:

علمی-ترویجی/ISC (9 صفحه - از 114 تا 122)

کلیدواژه ها :

پژوهش ،یادگیری ،کتابخانه آموزشگاهی ،دانش‌آموزان

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، فرایند، پژوهش، دانش‌آموزان، آموزش، فرایند پژوهش، دانش، معلمان، کتابخانه، فرایند آموزش استفاده از کتابخانه

فرایند پژوهش یکی از راه‌هایی‌ست که از طریق آن کودکان و نوجوانان می‌توانند، کتابخانه مدرسه را به عنوان مکانی برای رشد و اکتشاف تجربه کنند.برای آنکه دانش‌آموزان این تجربه‌ها را از طریق فرایند پژوهش کسب کنند، معلمان و کتابداران لازم است راهنمایی آموزشی فراهم آورند که از نظر عاطفی و شناختی روشن باشد.ضروری‌ست کتابداران و معلمان درک عمیقی از اینکه فراگیران چگونه فرایند پژوهش را تجربه می‌کنند و چگونه یادگیری از طریق پژوهش به آسانی صورت می‌پذیرد داشته باشند.طی دو دهه گذشته، الگوهای فرایند آموزش استفاده از کتابخانه، در بسیاری از کشورها ایجاد شده است ازجمله بریتانیا، ایالات متحده، استر الیا و کانادا.این الگوهای مبتنی بر فرایند آموزش استفاده از کتابخانه، این نظریه را تأیید می‌کند که پژوهش کتابخانه‌ای فرصتی‌ست برای دانش‌آموزان تا اکتشاف و رشد فردی را تجربه کنند.به هر حال، اجرای مؤثر چنین الگوهایی بستگی به درک معلمان و کتابداران از این مطلب دارد که سطح تمییز و قدرت تشخیص دانش‌آموزان با هم تفاوت دارد، اینکه دانش‌آموزان فراگیران فعالی هستند که دانش خود را در فرایند استفاده از اطلاعات می‌سازند، اینکه دانش‌آموزان، دگرگونی و تغییرات در احساسات و افکارشان را در جریان استفاده از اطلاعات تجربه می‌کنند.این مسئله از طریق تحلیل یک الگوی کانادایی فرایند پژوهش، به نام«تمرکز بر الگو پژوهشی آلبرتا»با استفاده از پژوهشی مرتبط با اجرای الگو مدل و الگوهای مشابه در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان‌ها مطرح شده است.

خلاصه ماشینی: "این الگوهای مبتنی بر فرایند آموزش استفاده از کتابخانه، این نظریه را تأیید می‌کند که پژوهش کتابخانه‌ای فرصتی‌ست برای دانش‌آموزان تا اکتشاف و رشد فردی را تجربه کنند. oohay @ hedazikkam مقدمه الگوهای مبتنی بر فرایند آموزش استفاده از کتابخانه، این نظریه را تأیید می‌کنند که پژوهش کتابخانه‌ای فرصتی‌ست برای دانش‌آموزان تا اکتشاف و رشد فردی را تجربه کنند. الگوهای مبتنی بر فرایند آموزش استفاده از کتابخانه، این نظریه را تأیید می‌کنند که پژوهش کتابخانه‌ای فرصتی‌ست برای دانش‌آموزان تا اکتشاف و رشد فردی را تجربه کنند. در این بخش از مقاله‌ مراحل مهارت ها برنامه ریزی مشخص کردن موضوع تعیین منابع اطلاعاتی تعیین مخاطبان و شکل ارائه تدوین معیارهای ارزیابی فرایند بازنگری بازیابی اطلاعات مکان یابی منابع گردآوری منابع فرایند بازنگری پردازش اطلاعات انتخابات اطلاعات مرتبط ارزیابی اطالعات سازماندهی و ثبت اطلاعات برقراری ارتباط و نتیجه گیری بازنگری و ویرایش فرایند بازنگری اشتراک اطلاعات ارائه یافته ها نمایش رفتار مناسب مخاطب فرایند بازنگری ارزیابی ارزیابی گزارش ارزیابی مهارت ها و روش های پژوهش فرایند بازنگری واژه معلم را برای معلم کلاس و معلم-کتابدار، یعنی کسانی که با همکاری دانش‌آموزان در کلاس و کتابخانه کار می‌کنند، به کاربرده می‌شود. در مورد موضوع‌های پیچیده یا تکالیفی که به دانش‌آموزان امکان انتخاب گسترده می‌دهد، دو مرحله اول فرایند پژوهش حالت تکرار یا دور خود چرخیدن را پیدا می‌کند به‌طوری که دانش‌آموزان برای مطالعه عمومی، ارزیابی منابع اطلاعاتی و ایجاد علاقه و توجه، فرصت دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.