خلاصه ماشینی:
"»؛در این تصویرپردازی،صلاح الدین جدا از عدالتورزی و زهد،«مجاهد»تلقی شده است؛نیز بنگرید به:شعر اسامة بن منقذ(متوفی 584 ق/1188 م)در ابو شامه،الروضتین،ج 1(2)،ص 584 و نیز برای نظر ابو شامه،بنگرید به:همان،ص 584-585؛نیز بنگرید به:مدح شریف محمد بن اسعد جوانی(متوفی 588 ق/1192 م)،نقیب اشراف مصر در یک قصیده که در آن از جهاد صلاح الدین و فتح قدس یاد میکند و صلاح الدین را در این کار به چهار خلیفه راشدین تشبیه مینماید؛شاعر در یک بیت از این قصیده میگوید: فتح الشام و طهر القدس الذی هو فی القیامة للأنام المحشر ،در ابن واصل،مفرج الکروب،ج 2،ص 233؛درباره عقیده به سرزمین محشر بودن ارض قدس در تفکر اسلام سنی و جایگاهی که بیت المقدس در تفکر مسلمانان داشته و بینشی که آنان از فتح بیت المقدس و بازپسگیری آن از صلیبیان داشتهاند،بنگرید به:مقاله من با عنوان:«جایگاه تاریخی و دینی بیت المقدس»،کتاب ماه دین،سال چهارم،شماره هفتم(43)، 1380 ش،ص 54-57.
جالب توجه اینکه برخی از ایوبیان به پایهای از دانش دست یافتند که به تألیف کتاب هم میپرداختند،مانند الملک المعظم که حنفی مذهب نیز بود و کتابهای متعددی نوشت،همانند شرح الجامع الکبیر در فقه در 7 مجلد و همچنین السهم المصیب فی الرد علی الخطیب که ردیهای است بر گفتار خطیب بغدادی اشعری مسلک درباره ابو حنیفه در کتابش:تاریخ بغداد که به همراه دوره این کتاب به چاپ رسیده است؛نیز بنگرید به:ابن واصل،ج 4،ص 212-213؛الملک المنصور ابو المعالی ناصر الدین محمد بن تقی الدین عمر بن شاهنشاه بن ایوب(متوفی 617 ق)،سلطان ایوبی حماة نیز چندین کتاب دارد و از جمله تاریخی در 20 مجلد با عنوان مضمار الحقائق و سر الخلائق که یک جلد یافت شده آن به کوشش حسن حبشی به چاپ رسیده است."