چکیده:
ضمن مطالعه وب سایتهای کتابخانههای دانشگاهی در کشورهای انگلیسی
زبان(استرالیا، کانادا، انگلستان و ایالات متحده)، معلوم شد که در میان همه این
کشورها، وب سایتهای مورد مطالعه از نظر نمایش ظاهری با هم شباهت دارند.هرچند
تفاوتهایی هم در محتوای آنها وجود داشت.همه 150 وب سایت کتابخانهای مورد آزمون،
امکان دسترسی به فهرست مجموعهشان و بعضی پایگاههای دادههای اطلاعاتی را فراهم
میآورند.بعضی از آنها همچنین امکان دسترسی به فهرستهای کتابخانههای دیگر، توصیف
خدمات و تاریخ روزآمدسازی را نیز ارائه میدهند.اطلاعات اندکی درباره مواد آموزشی و
دسترسی از راه دور امکاناتی تدارک دیده شده است، و در دسترسی به دایرة المعارفها،
فرمهای درخواست، و مسیریابها، تفاوتهایی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"معنی همه اینها چیست؟اگر هسته مشترکی از مواد در همه کتابخانههای مورد مطالعه موجود باشد، میتواند گزینش کشورها با زبان یکسان، بررسی را بیشتر قابل کنترل میسازد و نشان میدهد که چگونه استفاده از زبان یکسان، بر وجود فرهنگ مشترک دلالت نمیکند اگرچه ممکن است به معنای میراث مشترک باشد.
این کتابخانه به گروه کثیری از کاربران، شامل دانشجویان تازه وارد، فارغ التحصیلان و اعضای هیئت علمی پژوهشی، بعضی از اقلامی که مورد توجه در جامعه کتابخانهای ایالات متحده هستند، عبارتند از:استفاده از اینترنت و به ویژه استفاده از وب به مثابه روشی برای ارائه آموزش کتابخانهای، و دسترسی از راه دور به مواد کتابخانهای.
به هر حال ممکن است که بیشتر اینها در صفحات شخصی کتابداران یا کتابشناسان وجود داشته باشد و به سادگی از طریق صفحات اصلی کتابخانه در دسترس نباشند، اگر مسئله این است، کتابخانهها میتوانند این اقلام را از طریق آسانیابتر کردن آنها برای کل جامعه دانشگاه واضحتر سازند.
در حالی که آموزش استفاده از کتابخانه و کتابخانه رقومیهیمشه قابل دسترسمواردی هستند که به طور مکرر در متون کتابداری دیده میشود و در همایشها و مواد آموزشی عمومی و آگاهی درباره دسترسی از راه دور درباره آنها بحث شده، اما اقلامی هستند که کمتر در صفحات وب کتابخانهها در این کتابخانهها در چند سال بعد و دیدن اینکه در آن زمان چه نوع موادی در دسترس هستند، جالب خواهد بود."